0 279 visningar

8 svar

Toppmurkla?

Bello

2 maj 2007 kl. 14:52

Är det någon kunnig person som kan verifiera om detta är toppmurklor eller inte, om inte vad är det då?
De växer i massor i vår gräsmatta under bl.a. en björk. En del är små och ganska mörkbruna nästan lite gröna i nyansen, andra lite större och ljusare, något toppiga men ändå ganska runda. oregelbundna vindlingar.
Finns det några murklor/svampar som de kan förväxlas med som inte är ätliga?

Bilder på murklorna, med blixt, utan blixt och hur de växer i trädgården.

0

Bo E

2 maj 2007 kl. 14:58

jag kan inte annat än tro att detta är finfina toppmurklor!

Stort grattis till dig då!

0

Bo E

2 maj 2007 kl. 14:59

var i landet har du gjort dessa fina fynd?

0

Helena A

2 maj 2007 kl. 15:06

Grattis!!!!!!!
Visst är det toppmurklor

0

Irene A

2 maj 2007 kl. 17:04

Visst är det toppmurklor. Det finns några olika arter och former av toppmurklor, som jag antar har likadant matvärde.
Dina tror jag hör till arten Morchella vulgaris (även kallade M. esculenta var. vulgaris), medan Karins murklor ser ut att vara Morchella esculenta (även kallade M. rotunda eller M. esculenta var. rotunda). Lite rörigt med namnsättningen där..

Om man inte känner sig säker på att kunna skilja toppmurklor från stenmurklor, är de senare naturligtvis giftiga förväxlingsarter. Jämför med Gunillas bild:
http://svampguiden.com/forum/visa/59173

0

Svamptokig sen Barnsben

2 maj 2007 kl. 17:08

De var fina, mums, var har de hittas, lite tidiga?

Grattis

0

Enelie Linköping

2 maj 2007 kl. 22:43

Vilken lycka!

Häääärligt för dig!

...och att ha dem plockklara i trädgården.

Jag är också lite nyfiken på var i landet det är.
Jag undrar om det är dags för mig att gå ut och leta.

0

Bello

2 maj 2007 kl. 23:15

Murklorna växer i vår trädgård, och vi bor i Fornåsa mellan Linköping och Motala.

Vad härligt att jag verkar ha gissat rätt, nu ska här njutas och de sista ska jag nog se om de kan växa till sig lite extra först.

0

Bello

2 maj 2007 kl. 23:17

Tack så mycket för hjälpen allihop förresten =) !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone