0 751 visningar

11 svar

Kantarellodling

m0g

27 jul 2005 kl. 11:40

Det här kommer nog att låta ganska dumt.
Om man har småkantareller på tomten som håller på att torka, kan man rädda dem från en säker död genom att vattna dem då?

0

Svampe

27 jul 2005 kl. 12:38

Bara om de är gula :-). Skämt åtsido, låter mycket “vattigt”. Jag skulle testa detta om jag hade förmånen att ha en “odling”.

0

m0g

27 jul 2005 kl. 12:53

Sommarstugor är verkligen en tillgång. Man kan få ihop ett par kantarellmackor av att spatsera runt tomten och utedasset (på visst avstånd från sistnämnda). Jag tycker också att det låter ganska logiskt, men det känns udda att gå runt med en vattenkanna och vattna kantareller hehe.

0

Helena

27 jul 2005 kl. 17:50

Tyvärr så verkar det inte fungera nåt vidare. Min föräldrar har kantareller växer vid sin sommarstuga. Vid torrperioder så har de vattnat dom rejält men tyvärr har svampen ändå torkat. Jag själv gjorde ett tappert försök med finluden stensopp uner torkan som var tidigare i sommar. Vaktade en grannes hus och där ingick vattning. På deras uppfart brukar jag plocka mängder med finluden stensopp. När torkan satte in så vattnade jag rejält och varje dag på svampen. Men inte det inte…...de torkade iaf bort.

0

Irene

28 jul 2005 kl. 09:44

Man kanske måste vattna ett stort område runt svamparna eftersom mycelet är rätt utspritt?

0

Helena

28 jul 2005 kl. 16:42

Hade vist lite fel i mitt förra inlägg. Har kollat med min mamma. Hon brukar vattna direkt på kantarellerna när de är små och det börjar bli torrt. Då har de faktiskt klarat sej och växt till plockstorlek.

0

Irene A

28 jul 2005 kl. 20:15

Det har tydligen dykt upp en till Irene här, då lägger jag till ett A så får vi se hur det går :-)

Har ofta undrat varför man ibland hittar små kantareller just under rishögar som har lagts ut mitt på stigarna.
Kan det vara så att någon hittat dem tidigt, och lagt dit riset för att skydda dem mot uttorkning - eller enbart för att försöka gömma dem för oss andra?

0

Ann-Marie

29 jul 2005 kl. 11:21

Till Irene A:
Förmodligen det sista. Har hört detta ganska ofta.

0

Jörgen

30 jul 2005 kl. 15:26

Kan det inte vara omvänt, dvs att riset kom före svampen? Det kanske är så att en rishög ger lite skugga och håller kvar fukten lite längre, så att svampkroppar bildas där det annars skulle bli för soligt och torrt?

0

Irene A

31 jul 2005 kl. 23:32

Hej Jörgen!
Jag har spekulerat i det där tredje alternativet också.. men det har verkat så tydligt när riset lagts enbart på någon kvadratmeter på i övrigt risfria stigar, att någon haft avsikt att markera, gömma eller skydda något på det sättet.

Jag tror förstås som du, att riset dämpar både sol och vind, och hjälper till att hålla kvar fukten.

0

susann

8 dec 2005 kl. 11:05

jag har drivit min odling lite längre eftersom marken lätt blir utarmad efter något år och svampen vill vila då. så på hösten samlar jag gräs lipp gärna med mycket mossa och sprider där jag vet att dom små liven trivs. svamprens lägger jag på myrstacken så att mina vänner där sprider det ner i marken, det tar några år men sen dyker dom upp utmed myrstigarna, naturligt vis vattnar jag om det är en torr sommar men glöm inte att börja tidigt innan svampen dyker upp. jag får alltid svamp på mina ställen på tomten.

0

Lena M

8 dec 2005 kl. 20:06

Susann
Det lät ju intressant detta !
Är det någon fler som har liknande erfarenhet ?  Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone