Sommarstugor är verkligen en tillgång. Man kan få ihop ett par kantarellmackor av att spatsera runt tomten och utedasset (på visst avstånd från sistnämnda). Jag tycker också att det låter ganska logiskt, men det känns udda att gå runt med en vattenkanna och vattna kantareller hehe.
Tyvärr så verkar det inte fungera nåt vidare. Min föräldrar har kantareller växer vid sin sommarstuga. Vid torrperioder så har de vattnat dom rejält men tyvärr har svampen ändå torkat. Jag själv gjorde ett tappert försök med finluden stensopp uner torkan som var tidigare i sommar. Vaktade en grannes hus och där ingick vattning. På deras uppfart brukar jag plocka mängder med finluden stensopp. När torkan satte in så vattnade jag rejält och varje dag på svampen. Men inte det inte…...de torkade iaf bort.
Det har tydligen dykt upp en till Irene här, då lägger jag till ett A så får vi se hur det går :-)
Har ofta undrat varför man ibland hittar små kantareller just under rishögar som har lagts ut mitt på stigarna.
Kan det vara så att någon hittat dem tidigt, och lagt dit riset för att skydda dem mot uttorkning - eller enbart för att försöka gömma dem för oss andra?
Hej Jörgen!
Jag har spekulerat i det där tredje alternativet också.. men det har verkat så tydligt när riset lagts enbart på någon kvadratmeter på i övrigt risfria stigar, att någon haft avsikt att markera, gömma eller skydda något på det sättet.
Jag tror förstås som du, att riset dämpar både sol och vind, och hjälper till att hålla kvar fukten.
jag har drivit min odling lite längre eftersom marken lätt blir utarmad efter något år och svampen vill vila då. så på hösten samlar jag gräs lipp gärna med mycket mossa och sprider där jag vet att dom små liven trivs. svamprens lägger jag på myrstacken så att mina vänner där sprider det ner i marken, det tar några år men sen dyker dom upp utmed myrstigarna, naturligt vis vattnar jag om det är en torr sommar men glöm inte att börja tidigt innan svampen dyker upp. jag får alltid svamp på mina ställen på tomten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.