hittade mycket likartade svampar 2 ex. i tallskog vid timmerväg i en gammal grillplats bland brända kolbitar.
det var i söndags.
jag tänkte först på den ätliga kotteskivlingen och bet ett smakprov. tyckte den var bitter i eftersmaken och spottade ordentligt för jag kom just att tänka på den för mig ännu okända gifthättingen som jag förstått lever i liknande miljöer, barrskog, hyggen, timmervägar etc.
är det förväxlingsrisk där?
Trots att jag sett gifthättingen på bild många gånger så blir jag nog aldrig riktigt klok på den innan jag hittar den i verkligheten.
tack Irene!
Jag tyckte att den var för liten för att vara gifthätting oxå, men då jag aldrig sett den i verkligheten och det är mycket torrt i markerna så tänkte jag mig att spinkiga exemplar kunde finnas.
Man kan väl aldrig vara nog försiktig.
Dock var den så bitter att det blev ordentligt utspottat!
Bitter kotteskivling låter högst troligt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.