0 247 visningar

2 svar

Murkelfråga

Ingemar

2 maj 2007 kl. 21:24

Jag har inte ägnat mig åt den här typen av murklor så det var bäst att fråga vad detta kan vara?
Jag gissar vilt på esculenta, fast den är ju lite väl toppig. Den växte i kanten av en grusväg.
Jag har en svag aning om (var jag nu fått det ifrån) att det kan vara lite av “namnröra” i släktet.
Har man plockat bort rotunda och kallar dem för esculenta?

0

Irene A

2 maj 2007 kl. 22:28

Det ÄR en väldig oreda bland murkelnamnen. Den som kallades M. rotunda hör numera till arten M. esculenta. Ditt exemplar har torkat en aning och kanske inte har typiskt utseende i det skicket, men den kan tillhöra den art som nu ska heta M. vulgaris. Den är något toppig, har mycket variabel färg och oftast blekare åsar, medan M. esculenta (rotunda) har en jämnt honungsgul färg och är rundare till formen. Det är i alla fall så jag har uppfattat arterna.

Eventuellt har vi också M. crassipes i södra Sverige, och den vanligare, mörkbruna och tydligt längsribbade toppmurklan som även finns längre norrut i landet, ska heta M. elata.
M. conica är ett namn som har övergetts för att det har använts på fler än en av dagens arter.

0

Ingemar

2 maj 2007 kl. 23:20

Tack, Irene. Det låter som jag lägger ner det här släktet innan jag ens har börjat med det. Nu var det första fyndet för min del. Ska man lära sig nåt så får man se lite fler av de olika arterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone