0 287 visningar

8 svar

Är det en

Lena M

4 maj 2007 kl. 13:20

murkla av något slag eller en skålsvamp ?
Växte på mager mark en delvis igenvuxen skogsväg. Tack på förhand !

0

Gunilla Lindström

4 maj 2007 kl. 13:37

det finns en svamp som heter öronmurkla. växer på marken vid gamla stubbar. kommer tidigt. jag tror att det är den.

0

Lena M

4 maj 2007 kl. 16:48

Tack Gunilla, om det är som du tror skall den vara ätlig efter avkokning och inga andra förslag har kommit så då är det antagligen öronmurkla .

0

Tina Nordberg

4 maj 2007 kl. 17:41

Kan nog hålla med om Örommurkla eller Skålmurkla som den åxå kallas. Enligt min bok räknas den som oätlig, det står inte heller att den är giftig.Kanske inte smakar gott.
Någon som vet?

0

Göran H

4 maj 2007 kl. 19:16

Lena, sök på Gyromitra Perlata.
God matsvamp sägs det, men liknar inte din speciellt mycket tycker jag.

0

Joachim Krumlinde

4 maj 2007 kl. 19:27

Discina perlata, i så fall

0

Är det en, Joachim

Göran H

4 maj 2007 kl. 19:45

Är inte Discina P en äldre benämning på Gyromitra P och samma svamp avses?

0

Är det en, Joachim

Tony S

4 maj 2007 kl. 20:10

Båda är synonymer till Discina ancilis som tydligen är det gällande namnet enligt:

http://www.speciesfungorum.org/Names/SynSpecies.asp?RecordID=248544

0

Är det en, Joachim

Lena M

4 maj 2007 kl. 20:11

Den information jag kan hitta blir jag inte klok på, är det samma art men med olika namn ?
Om, så är det en öronmurkla som behandlas som stenmurklor, eller ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone