Hej alla!
Det är torrt i markerna här i stockholmstrakten just nu. Har varit ute ett par gånger på jakt efter både toppmurklor och stenmurklor men inte hittat nåt. Nån som har tips på bra lokaler i sthlmsregionen? Gärna söderort.
Jag skulle vilja fota fina exemplar av toppmurklor (främst Morchella elata och esculenta) på växtplatsen. Hör gärna av er till mig via mejl micke@svampguiden.com eller telefon 070-440 78 79 om ni känner till nåt ställe där det finns toppmurklor just nu. Jag lovar att inte äta upp dem.. vill bara fota dem :-)
/Micke
Jag hittade fina toppmurklor (Morchella elata) ute på Oaxen i söndags (se bifogad bild) så jag behöver inga fler bilder på den, men hör gärna av er om ni stöter på fina ex av rund toppmurkla eller blek stenmurkla (Discina gigas) i sthlmstrakten.
Lena och Maya, kul att ni är nyfikna. Jag kommer försöka lägga upp ett galleri med Borneobilder. Lovar att skicka en länk när det är klart.
Toppmurkla (Morchella elata) på Oaxen.
Härlig bild!
Jag vill också hitta fina toppmurklor. Och jag kommer definitivt att äta upp dem!
Inte en lugn promenad längre - ögonen är som en enda murkelradar.
I min lilla skog där det visat sig växa så många andra sorters matsvampar bara MÅSTE det finnas toppmurklor.
Det vore kul att lära sig vilka växter de omger sig med.
De på tomten växte ju i grus, men mer? Blåbär, ormbunkar, mossa, gräs??????
Nej, jag känner inte till queletii-lokalen. Vore kul att se den. Jag hamnade på Oaxen av en slump sent på eftermiddagen i söndags utan vetskap om kända svamplokaler. Ringde Klasses mobil och tänkte fråga om han kände till några bra svampställen men kom bara fram till telefonsvararen. Det var väldigt torrt och svamptomt i övrigt på ön, men efter regnen nu kanske svamparna kommer igång. Hittade ni klockmurklan på Hörningsnäs förresten?
Jag har inga bra tips på var man ska leta toppmurklor eftersom jag själv sällan stöter på några. Generellt verkar de trivas på lite kalkrikare underlag. De kan dyka upp något år efter en skogsbrand, kanske eftersom askan förhöjer pH i marken tillfälligt. De kan också dyka upp på andra störda marker som vid stigar, dikeskanter, barkningsplatser och parker. Du ska nog inte ägna för mycket tid åt att leta på allt för mager mark med blåbär och lingonris. I sån miljö har jag aldrig hittat toppmurklor.
Lycka till med murkeljakten!
I Östersundstrakten hittade jag mycket toppmurklor i grävrännorna där man hade dikat ur eller dränerat kalkrika myrar. De kom upp året efter själva dikningen och återkom sedan under fyra-fem säsonger på samma ställe. Jag tror att kalkrik mark som på något sätt skadats är bra platser att söka toppmurklor. En annan fördel med de där myrarna var att de höll sig fuktiga även om det var torra försomrar och därför blev de pålitliga lokaler.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.