0 317 visningar

6 svar

Björnfrossa

Lena M

5 maj 2007 kl. 07:20

I dagens tidning står det om en kvinna som mötte björn på sin morgonpromenad. Den kom ut ca tre meter framför henne och hon lade sig ner vid en enbuske och spelade död.Förmodligen kände björnen inte vittringen av henne för den fortsatte sin tänkta färd, men kvinnan tog sig till en granne och ringde sin man som fick hämta henne och det här skedde ca två mil härifrån.
Undras hur man själv skulle reagera vid en sådan situation ?

0

Elisabeth J

5 maj 2007 kl. 12:49

Det är inget som skrämmer mig i skogen än just om man skulle möta en björn!
De kan ju klättra i träd också, inte för att jag vore så vig och kunde klättra.

Det sägs att man ska gå tillbaka i samma spåren som man kom.
Det är kanske hona med ungar som är värst att möta.

Förra hösten trodde de att det var en björn som varit framme och dödat massor med får, de äter nämligen av juvret på fåren medan vargen oftast tar strupgrepp och dödar.
Efter DNA visade det sig att det inte var björn utan varg.

Jag kunde inte riktigt vara avslappnad i skogen ifall man skulle möta en björn, vargen bekymmrar mig inte.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att möta en björn?

0

Evus

5 maj 2007 kl. 13:46

Burr sa Kasper.
Jag var i hälsingland nyss och där jag var har det siktas björn in på knutarna.
Så lite på sin vakt var man allt när man skulle på utedasset i mörkret.

0

cicki T Belgien

5 maj 2007 kl. 14:30

Hjälper det om man sjunger “mors lilla olle”? Skämt åsido är det inte så med björn att den bara anfaller om den känner sig hotad? Tror inte att människokött kommer först på bamses meny.

0

Evus

5 maj 2007 kl. 16:45

Nej det tror inte jag heller cicki…...men ändå....:-))))

0

PiaFia

5 maj 2007 kl. 16:55

Kanske cicki, om man sjunger när man går i skogen så hör ju björnen dig tidigare än om du är tyst, då kan man ju hoppas på att den sticker sin väg.

0

Lena M

5 maj 2007 kl. 17:11

Det stod b.l.a i artikeln att man skall gå sakta tillbaka “samma väg” som man kom och prata ( kanske sjunga de som kan )
Och om man nu går ensam i skogen och tystnaden , gärna ha en bjällra fastsatt i ryggsäcken som ger lite ljud ifrån sig ???
Visst vore det spännande att få se en björn på nära håll, men frågan är om man handlar rationellt då ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone