Har just varit ute och plockat och dödat säker 20 stycken jag har bestämt mig för att inte sätta några mer liljor.
Det finns en annan sort som påminner om liljor och kommer på hösten de har mer spetsiga blad och i tuvor de ger sig inte baggarna på bladverket, jag har röd sådan, det kanske är en lilja men den växer på annat vis.
Ja dom ja , de har redan ätit upp merparten av bladen på mina liljor, så flera sådana sätter jag inte för jag kan inte ha ihjäl dem. Vad hjälper det att skaka på plantan snart är de uppe igen och det är mitt dilemma att jag inte kan utrota något levande.
Så det får bli därefter, liljor med uppätna blad, men blommorna kommer iallafall på bar stängel, det får jag glädjas åt.
Hej Tina. Inte ska du önska att liljebaggarna äter upp din kirskål. Jag har läst att detta är uppskattad mat åt grisar, marsvin, kaniner och till och med undulater. Våra nymfparakiter fick en giva finklippt skvallerkål (ett annat namn på samma ört) vilket de åt med stor aptit. Om du missunnar djuren detta kan du ju äta upp den själv. Jag har sett recept på soppa, grytor och sallader m.m.
Själv funderar jag på att anordna självplock utanför vår altan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.