0 298 visningar

16 svar

Vem är det ...........

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 12:59

som gnagar här då?
Något för den som är intresserad av småkryp. De som är hemma i ämnet får bromsa lite.

0

Mikael R.

5 maj 2007 kl. 13:24

Det kan vara en bladbagge. De ses ofta sitta på blad. Det är alltså en skalbaggsfamilj (Chrysomelidae), och eftersom det finns över 280 arter i familjen kan det vara lite kinkigt att artbestämma dem. De har dock ofta klara färger som den på bilden.

0

Gertrud

5 maj 2007 kl. 13:26

Aj, aj, aj har du drabbats ? eller rättare sagt din trädgård.
Ta´s bort för hand enoen .

0

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 13:29

Ja så är det Gertrud.Men visst är de vackra.

0

Evus

5 maj 2007 kl. 13:43

Visst är det väl en liljebagge…

Vackra är dom, men inte så roliga att ha på liljorna.

0

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 13:51

Ja det är Liljebagge. Bravo !

Inte svårt för oss tjejer.

0

Elisabeth J

5 maj 2007 kl. 14:48

Har just varit ute och plockat och dödat säker 20 stycken jag har bestämt mig för att inte sätta några mer liljor.

Det finns en annan sort som påminner om liljor och kommer på hösten de har mer spetsiga blad och i tuvor de ger sig inte baggarna på bladverket, jag har röd sådan, det kanske är en lilja men den växer på annat vis.

0

cicki T Belgien

5 maj 2007 kl. 15:02

Har du provat att spraya med såpvatten? Vet inte om det funkar på dessa baggar (dom verkar vara hårdhudade) men mormor som hade dom gröna fingrarna som jag inte har använde det som universalmedel mot allt som knaprade på hennes blommor.

0

Bo Reyer

5 maj 2007 kl. 16:13

Såpvatten funkar på mina, men man får duscha tills de trillar av. Dessvärre dyker det ständigt upp nya.

0

Lena M

5 maj 2007 kl. 17:17

Ja dom ja , de har redan ätit upp merparten av bladen på mina liljor, så flera sådana sätter jag inte för jag kan inte ha ihjäl dem. Vad hjälper det att skaka på plantan snart är de uppe igen och det är mitt dilemma att jag inte kan utrota något levande.
Så det får bli därefter, liljor med uppätna blad, men blommorna kommer iallafall på bar stängel, det får jag glädjas åt.

0

Det kommer flera

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 17:52

Det vore mycket bättre om de porrar på liljorna och käkar Kirskålen.

0

Det kommer flera

Affe Nv Skåne

5 maj 2007 kl. 21:44

Tina….
Ja inte vill man väl porra vid/på maten….

0

Det kommer flera

Tina Nordberg

6 maj 2007 kl. 09:45

Tänkte inte på de…..men hoppades, det skulle passa bra i min trädgård.

0

Det kommer flera

Bo Reyer

6 maj 2007 kl. 12:02

Hej Tina. Inte ska du önska att liljebaggarna äter upp din kirskål. Jag har läst att detta är uppskattad mat åt grisar, marsvin, kaniner och till och med undulater. Våra nymfparakiter fick en giva finklippt skvallerkål (ett annat namn på samma ört) vilket de åt med stor aptit. Om du missunnar djuren detta kan du ju äta upp den själv. Jag har sett recept på soppa, grytor och sallader m.m.
Själv funderar jag på att anordna självplock utanför vår altan.

0

Det kommer flera

Tina Nordberg

6 maj 2007 kl. 15:31

Om jag så önskade bort 99% finns det kvar så det räcker till alla kräk i grannskapet och blir över.
Hos mig fåt alla plocka GRATIS.
Så generös är jag ;)

0

Maya K. I.

23 maj 2007 kl. 15:29

Har hållit koll på orangeskalbaggarna som du hade bild på i ditt inlägg 07-05-05. Förra veckan mördade jag 20-30st, dom flesta porrande, dom fick ju en skön död. Det konstiga var att jag hittade dom i mina gräslökar.
Denna vecka har jag inte hittat en enda.

0

Tina Nordberg

24 maj 2007 kl. 10:06

I gräslöken ?? jaha de vill väl åxå ha variation.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone