0 2809 visningar

10 svar

Grön eller gul?

Hanzzon

5 maj 2007 kl. 16:23

Vad är det för skillnad mellan grön och gulsåpa? (grumme)
Innehållsförteckningen är exakt lika.
Båda är baserade på tallolja.
Någon som vet?  :)
Mvh

0

PiaFia

5 maj 2007 kl. 16:29

olika färg och stavas olika :)

0

Hanzzon

5 maj 2007 kl. 16:32

hehe.. är det bara färgen som är skillnaden?
Mvh

0

Evus

5 maj 2007 kl. 16:44

Bra fråga Hanzzon, den har jag också ställt mig emellan varven.
Jag googlade och fann att dom innehåller exakt samma ingredienser UTOM att i Grönsåpan stod det color, color, color (ja 3 ggr).
Då är kanske gulsåpan att föredra eftersom den inte är tillsatt med färgämnen…
Jag älskar lukten av såpa!  :-))))

0

Charina

5 maj 2007 kl. 17:10

Jisses jag läste ju om detta häromdan..
Det har nåt med att göra med landsändarna. Norrlänningarna ville ha den gul o sörlänningarna grön.(eller om det va tvärtom) Men jag minns f-n inte varför.

0

Bo Reyer

5 maj 2007 kl. 17:37

Det är bara att hänga på, på forumets egen såpa. Förr fanns det något som hette stensåpa. Finns den kvar, och vad användes denna till?

0

Eva i Piteå

5 maj 2007 kl. 17:50

Har googlat runt lite och hittat förljande.
Dagens såpa är gul av de ingående talloljorna, förr kunde den också vara grön av hampoljan. Men nutidens gröna såpa måste färgas. Grön såpa säljs mest norröver och den gula i södra Sverige.

0

Tina Nordberg

5 maj 2007 kl. 17:58

Stensåpa kunde man behandla sår med vid ändtarmen tex.Man kunde så sent som på början av 80 -talet bli rekomenderad sittbad med den såpan i.

0

Bästa såpan!

Elisabeth J

5 maj 2007 kl. 20:20

Bästa såpan för miljön är rapssåpa. Den är framställd av raps, löddrar lite mindre när man använder den. Lantmännen har den Ocean biologisk nedbrytbar.

I södra och mellersta Sverige tillverkades såpa förr av hampa som gav såpan dess gröna färg och i Norrland gjordes såpa av animaliska fetter vilket gav gul färg.
Såpa kan idag framställas av flera vegetabiliska och animaliska fetter men i Sverige görs den mesta såpan av tallolja.
Talloljan är en biprodukt vid tillverkningen av pappermassa och är naturligt gul.
I tallolja finns ett ämne som heter kolofonium som man kan utveckla allergi mot.

Jag tovar ull och använder mycket såpa, därför vet jag det här, det står också att läsa i Gunilla
Paetau Sjöbergs bok Tova.

0

Bästa såpan!

Hanzzon

5 maj 2007 kl. 21:58

Tack för alla svar!  :)
Låter som om det bästa för miljön ändå är den gula. Eller ?
Mvh

0

Bästa såpan!

Totte Gbg

6 maj 2007 kl. 11:38

Själv har jag lärt mig något nytt angående såpa. Har varit i Falun ett par dagar och hälsat på en forumist jag lärt känna här. Där fick jag tillfället att träffa några äldre som höll på att koka sina penslar i Linoljesåpa. Så det ska jag inhandla nu till mig o mina penslar o annat.

http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=962&itemId=1687

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone