Bra fråga Hanzzon, den har jag också ställt mig emellan varven.
Jag googlade och fann att dom innehåller exakt samma ingredienser UTOM att i Grönsåpan stod det color, color, color (ja 3 ggr).
Då är kanske gulsåpan att föredra eftersom den inte är tillsatt med färgämnen…
Jag älskar lukten av såpa! :-))))
Bästa såpan för miljön är rapssåpa. Den är framställd av raps, löddrar lite mindre när man använder den. Lantmännen har den Ocean biologisk nedbrytbar.
I södra och mellersta Sverige tillverkades såpa förr av hampa som gav såpan dess gröna färg och i Norrland gjordes såpa av animaliska fetter vilket gav gul färg.
Såpa kan idag framställas av flera vegetabiliska och animaliska fetter men i Sverige görs den mesta såpan av tallolja.
Talloljan är en biprodukt vid tillverkningen av pappermassa och är naturligt gul.
I tallolja finns ett ämne som heter kolofonium som man kan utveckla allergi mot.
Jag tovar ull och använder mycket såpa, därför vet jag det här, det står också att läsa i Gunilla
Paetau Sjöbergs bok Tova.
Själv har jag lärt mig något nytt angående såpa. Har varit i Falun ett par dagar och hälsat på en forumist jag lärt känna här. Där fick jag tillfället att träffa några äldre som höll på att koka sina penslar i Linoljesåpa. Så det ska jag inhandla nu till mig o mina penslar o annat.
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=962&itemId=1687
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.