Suveränt!!
Nu är det första området med unik gammelskog räddat för all framtid. Läe mer i länken: http://www.ettklickforskogen.se/
Tack till alla er som klickat. Fortsätt nu att klicka så kan fler unika skogar räddas. Passa även på att ge förslag via sidan på områden som du tycker ska skyddas.
Om det finns någon som tvivlar på hur seriös sidan är så kan jag upplysa om att den står under inspektion av “insamlingskontroll”, samma som kollar Röda Korset med flera.
Är skogen räddad via bland annat vårt klickande så har vi gjort ett bra jobb samtidigt som sidan uppenbarligen är seriös.
Anneli kan säkert räkna med stöd för framtida liknande projekt från alla “skogens vänner” på Svampguiden!
Bra att kunna förena nöjet med en god gärning!
Hej!
Jag har läst en rapport utkast: version 2005-05-23 som Johan Nitare har skrivit om åtgärdsprogram för rödlistade fjälltaggsvampar.
Släktet heter sarcodon på latin, arter som slät taggsvamp, bitter taggsvamp, koppar taggsvamp, skriver Nitare att Sverige har ett internationellt ansvar för eftersom
flera arter av fjälltaggsvampar sarcodon betraktas som utdöda eller på gränsen till att försvinna i många länder i europa.
Detta beror på att
dessa taggsvampar främsta växtmiljö är betespräglade och grundvattenbetingande kalkgranskogar på frisk mark med tjocka moränjordar, vilket i ett europeiskt perspektiv är en mycket sällsynt naturtyp.
Hittar du sällsynta
sarcodon kontakta en mykolog eller skogsvårdsstyrelsen
Är du intresserad att läsa hela rapporten om Åtgärdsprogram för rödlistade fjälltaggsvampar(sarcodon) kontakta naturvårdsverket
08-505 933 40
Jag tycker att stiftelsen “Ett klick för skogen” är ett jättebra initiativ. Därför har jag lagt in en länk direkt till dem som ni kan se nere till vänster under menyn. Så snälla låt denna tråd nu få vila i frid, så vi slipper massa tramsinlägg bara för att få upp tråden till toppen.
Kanske någon som inte sett eller rent av glömt.
Här kommer det igen…..
http://www.ettklickforskogen.se/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.