Förvånad blev jag att det finns så många arter av ex.vis kremlor, (Russulasläktet), 92 arter är upptagna i Bo Nylens “Svampar i Norden”. Finns inte en chans att man lär sig dem.
Soppar, är också knepigt för där finns ju flera släktnamn och 61 arter i norden , europa och i champinjonsläktet räknade jag till 37 olika.
Inte undra på att vi står undrande med våra svampfynd och beundrande för all kunskap våra * besitter, tack för de!
Visst får vi bra hjälp på forumet
men det är mycket som kan bli fel. Bästa sättet att namnge en svamp är se svampen i rätta miljön vilka träd som finns i närheten, smak, lukt, färgförändring med vissa kemikalier(gäller inte alla arter) och mikroskopiering.
När det gäller kremlors artbestämmning så är det sporprov och färgen på det som är vägledande då många av kremlorna har lika sporer, och inte kan fastställas genom mikroskopiering.
Men vill man äta dem är det bara att smaka lite på lamellerna och är den mild då är den ätlig.
Sillkremlans kött färgas olivgrönt när man droppar järnsulfat på skivorna.
I Rymans bok på sidan 30-31 kan man läsa om olika reagenser och hur man blandar dem och i texten för hans svampar kan man läsa om de reagerar med olika reagenser.
Ja så är det Tina, men om jag förstått det rätt så avger riskor vätska.Och när man bryter foten av en kremla är det som att btyta av en “skolkrita “. ( ni som är äldre vet ) och alla milda skall vara ätliga.
Och Elisabeth, när vi nått till ditt kunnande har vi kommit långt, men hur många av oss har mikroskop tror du och järnsulfat hemma ? Men en vacker dag kanske?
Idag har det varit vackert, men ingen skog för min del.
Lena, kul att du skaffade Nyléns “Svampar i Norden”. Tyvärr är bilderna lite för små för att komma till sin rätt, och texterna ovanligt enahanda för att vara Bo Nyléns, men boken innehåller så många arter av svampar som inte finns i andra böcker (särskilt av champinjonsläktet), och jag tycker att det ger en inblick i hur mycket det finns, och hur svårt det kan vara att göra artbestämningar när det finns så många som är så lika varandra, och ändå olika arter.
Du anar inte hur många som har tänkt satsa på att bli “kremlekännare”, och blivit allt osäkrare på dem ju mer de har lärt sig… Nya arter beskrivs undan för undan, särskilt från nordliga barrskogar där de har varit dåligt undersökta tidigare. Det måste röra sig om närmare 150 skandinaviska arter vid det här laget, och att många av dem dessutom finns i flera färgvarianter gör det inte lättare.
Ha, ha Irene, det var så jag tänkte ett tag. Jag lär mig kremlorna ( känner igen 6 arter ) men insåg att de var nog mig övermäktigt. Så snuddade tankarna vid champinjoner som är så gott, men även där verkar det för svårt.
Vad rekomenderar du att man kan börja med för släkte ? Soppar ?
Nu åker jag iallafall och hämtar ” mina ” murklor !
Det krävs ganska mycket för att bli “expert” på något speciellt svampsläkte. Man ska vara beredd att åka land och rike runt för att hitta arterna, skaffa mycket speciallitteratur, följa med i alla publikationer där nya rön presenteras.
Men det är inget som hindrar att man blir litegrann expert på det som finns i de egna omgivningarna.
Soppar är behändigare än kremlor, för du kommer långt på deras utseende och val av värdträd, utan mikroskop och speciella kemikalier, och antalet blir rätt så begränsat när du kan utesluta besvärliga arter som bara hittas i sydliga ädellövskogar.
Ja soppar är kanske en bra svamp att börja med och att bli någon svampexpert har jag aldrig haft en tanke på, kul bara att lära sig flera arter. Här i Gästrikland finns väl inte så många , skall kolla vilka jag känner igen. Och om riskor alltid avger vätska kanske de också går att lära sig flera, men de är kanske andra arter som också gör det ?
Och så förstod jag inte Hans v E:s inlägg, det är väl inte någon som pratat om kopiering ?
Ha ha…jo det var det visst fast jag läste inlägget utan att märka felslagen!
Jag tycker nog ungefär som Lena M att det räcker gott och väl att lära mer om de svamparter man träffar på i närområdet.
Märker dock att denna eminenta guide har lärt mig minst lika mycket på 3 år som hela livets självlärdom genom erfarenhet!
Det handlar om att inspireras och ta del av alla era kunskaper, både alla med * och andra trevliga “experter”!
Tack och god svamplycka till er allihop!
För att jag stavat mikroskopiering med i behöver jag inte tro att det har något med kopiera att göra.
Varför bli så upprörd?
Nu vet jag att det heter utan i.
Om du googlar finns det många med mig som trodde att det hette med i, och nu har jag lärt mig något!
Men tänk om jag varit dyslektiker!!!!!??
Mvh Elisabeth
Tack för att du inte blev förnärmad för att jag upplyste dej om stavningen, vilket jag var rädd för att du eller någon kunde bli. Jag vet att denna felstavning är vanlig (även i talspråk) och kan inte hjälpa att jag irriterar mej på den. Jag såg på ditt för övrigt perfekta och innehållsrika inlägg att du inte kunde vara dyslektiker.
Hej Hans!
Det kanske var ditt sätt att säga det på men snälla….
som gjorde mig lite upprörd, därav mitt svar.
Jag har hållt på med svamp i över 25 år och aldrig har någon rättat mig, hur har det kunnat hända?
Är det så många som säger fel, och de som vet vad det heter tycker att det är förarligt att rätta någon.
Jag tänker på när jag var på SMF vecka 1988 tror jag att det var i Värmland Dömle då bad jag Svengunnar Ryman att hjälpa oss att mikroskopera, jag undrar om jag sa ordet fel då, och han inte rättade mig.
Det var då jag lärde mig hur man mikroskoperar, men jag klarar inte av det p.g.a att jag har problem med nacken.
Det är faktiskt lättare att säga mikroskopera man slipper att vricka tungan.
Tack Hans för informationen!
Hej Hans!
Det kanske var ditt sätt att säga det på men snälla….
som gjorde mig lite upprörd, därav mitt svar.
Jag har hållt på med svamp i över 25 år och aldrig har någon rättat mig, hur har det kunnat hända?
Är det så många som säger fel, och de som vet vad det heter tycker att det är förarligt att rätta någon.
Jag tänker på när jag var på SMF vecka 1988 tror jag att det var i Värmland Dömle då bad jag Svengunnar Ryman att hjälpa oss att mikroskopera, jag undrar om jag sa ordet fel då, och han inte rättade mig.
Det var då jag lärde mig hur man mikroskoperar, men jag klarar inte av det p.g.a att jag har problem med nacken.
Det är faktiskt lättare att säga mikroskopera man slipper att vricka tungan.
Tack Hans för informationen!
Hej Hans!
Det gör väl inget om du rättar mig när jag har fel!
Då måste SMF Värmland Dömle ha varit 1989.
Jag ska försöka att åka till Örebro nästa år 2008 jag har inte så långt dit.
Det skulle vara roligt att se svampar i Nerike, jag är född Nerike och det var då mitt natur och svampintresse grundlades.
Elisabth, jag regarede också på Nerike men tänkte, att så heter det väl fast vi säger Närke.
Det är svårt med dialekter/ uttal, fick en bok av min faster på Ångermanländska och de var tur att det fanns en ordbok med.
Och många av oss har brottom , stavar fel men jag tror trots allt att vi förstår vad som menas.
Hej på er!
Jag brukar skriva Nerike men i rapportformuläret måste man ju välja Närke!
Trevligt att det blir svampseminarie i Örebro 2008.
Återkom gärna med mer detaljer om den saken!
Det finns nog ett större intresse för svamp i Nerike än vad som kan utläsas av detta forum.
Brukar ibland grunna på vad det beror på.
Är vi närkingar verkligen så småsnikna om våra svampställen att vi ogärna deltar i såna här forum eller vad kan det vara?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.