0 423 visningar

17 svar

Lägg rabarber på din grill!

Bengt Sandh

7 maj 2007 kl. 13:41

Har du ännu en gång upptäckt att dina rabarber växer med häpnadsväckande snabbhet och att du har tänkt “jag tar hand om dem i morgon” och att det inte blev riktigt så?

Då har jag lösningen:

I senaste numret av All Tomat finns det alltomata tipset:

RABARBER MED ROSTAD MANDEL.

Till 8 personer:
1 kilo helst späd rabarber
2 msk rapsolja
1 1/4 dl flytande honung
4 msk rostad flagad sötmandel
4 dl matyoghurt (10%)

Gör så här:
1. Skär rabarbern i 10 cm långa bitar. Pensla dem med oljan. Grilla runt om över glöd på ganska svag värme 5-10 minuter tills rabarbern har mjuknat.

2. Lägg upp rabarbern på tallrikar och häll över honungen (varför finns det inte någon hanunge?) Strö över mandeln och servera med youghurt.

Om du vill njuta rabarberna tillsammans med vin så rekommenderas Asti Cinzano (7711) som är ett mousserande sött vin med fräschör och lätthet.

Väntar med spänning på din inbjudan!

Jag hann precis ta bort mina (och Sveas) rabarber innan jag såg receptet

0

PiaFia

7 maj 2007 kl. 14:21

Jag med ;) låter mumsigt!!

0

Bo E

7 maj 2007 kl. 14:30

Inga fel på rabarber i måttliga doser.

Men blir det för mycket tycker jag nog som räven om rönnbären…

välkommen åter Bengt!

mvh

0

gunhild

7 maj 2007 kl. 15:21

Så här ser min rabarber ut i dag, inte mycket att lägga på grillen och den jag hade i frysen blandade jag med rårivna morötter och kokade marmelad på. Gott!
Bara regnet kommer så får vi nog rabarber här också och murklor,

0

Bengt Sandh

7 maj 2007 kl. 16:34

Var uppmärksam så att det inte kommer tjuvar och lägger rabarber på din grill! Det har hänt förr och kommer att hända igen.

Det hände mig för några år sedan och när jag hade gjort min stöldanmälan till mitt försäkringsbolag så blev jag inte trodd förrän man hade grillat mig rejält under långa förhör.

Lite bränd blir man allt.

0

Lena M

7 maj 2007 kl. 16:43

Det var ett anorlunda recept men vad äter man med / till det då Bengt ?
Jag har också gjort sådan marmelad Gunhild och det blir riktigt gott.

0

Bengt Sandh

7 maj 2007 kl. 16:47

Hej Lena!

Det här receptet är avsett att användas som det är. Vad mer kan du önska dig än trädgårdens fröjder och ett glas gott vin därtill?

0

Lägg rabarber på din grill!-Tillbehör

Nina H, Sthlm norr

7 maj 2007 kl. 17:04

Lena M, jag skulle servera lite halvsmält vaniljglass till. Eller iskall vaniljvisp.

0

Tina Nordberg

7 maj 2007 kl. 17:21

Gammeldags vaniljglass vill jag ha. O Asti är rysligt gott. Jag kommer

0

Grethe F

7 maj 2007 kl. 17:27

Hvad är Asti??????????????????

Och Vaniljvisp?????????????????

0

Evus

7 maj 2007 kl. 17:33

Det lät väldigt gott, jag har inga rabarber själv, men jag brukar få av snälla kompisar.

0

Bengt Sandh

7 maj 2007 kl. 17:38

Hej Grethe!

Asti Cinzano (7711)är ett mousserande sött vin med fräschör och lätthet, allt enligt tidningen All Tomat.

0

Grethe F

7 maj 2007 kl. 17:50

Tack jag är ingen vinkännere så jag tror hvad dom säger, jag vet när “jag” tyckar om et vin men det gör mig inte till expert

0

Vaniljvisp

Nina H, Sthlm norr

7 maj 2007 kl. 22:04

Finns i kyldisken, liten tetra som ett gräddpaket, vitt o ljusgult står Kelda Vaniljvisp på. (OM det inte är så att ni inte har Arla i Skåne)Vispas till fluffigt vaniljskum och ätes till pajer….. eller ex vis grillade rabarber.

0

Daniel Persson

7 maj 2007 kl. 22:28

‘Jag hann precis ta bort mina (och Svea’s) rabarber innan jag såg receptet’

Årets roligaste bild och bildtext! Genialt, Bengt!

0

Bengt Sandh

7 maj 2007 kl. 22:37

Tack Daniel, det värmde. Tyvärr värmde det också i min högra kind efter Svea’s vadvardetjagsa-örfil. Hur hon bar sig åt för att träffa min högra kind trots att hon är högerhänt hann jag aldrig uppfatta. Hon bedyrar att det inte var meningen så jag har förlåtit henne.

Hon har aldrig tidigare visat intresse för mitt rabarberstånd så jag vet inte vad som flög i henne.

Tur att man är en förlåtande typ…

0

Vaniljvisp

Grethe F

7 maj 2007 kl. 23:01

Tack ska du ha vi har båda och jag handlar nu Skånsk mjölk

0

Vaniljvisp

Göran H

8 maj 2007 kl. 17:34

Bengt, är det säkert att du inte är från Göteborg, egentligen?
Grattis till entaggarn förresten.
Det gjorde ni verkligen bra. Strumprullar-Svensson var tydligen i farten igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone