Har du ännu en gång upptäckt att dina rabarber växer med häpnadsväckande snabbhet och att du har tänkt “jag tar hand om dem i morgon” och att det inte blev riktigt så?
Då har jag lösningen:
I senaste numret av All Tomat finns det alltomata tipset:
RABARBER MED ROSTAD MANDEL.
Till 8 personer:
1 kilo helst späd rabarber
2 msk rapsolja
1 1/4 dl flytande honung
4 msk rostad flagad sötmandel
4 dl matyoghurt (10%)
Gör så här:
1. Skär rabarbern i 10 cm långa bitar. Pensla dem med oljan. Grilla runt om över glöd på ganska svag värme 5-10 minuter tills rabarbern har mjuknat.
2. Lägg upp rabarbern på tallrikar och häll över honungen (varför finns det inte någon hanunge?) Strö över mandeln och servera med youghurt.
Om du vill njuta rabarberna tillsammans med vin så rekommenderas Asti Cinzano (7711) som är ett mousserande sött vin med fräschör och lätthet.
Väntar med spänning på din inbjudan!
Jag hann precis ta bort mina (och Sveas) rabarber innan jag såg receptet
Var uppmärksam så att det inte kommer tjuvar och lägger rabarber på din grill! Det har hänt förr och kommer att hända igen.
Det hände mig för några år sedan och när jag hade gjort min stöldanmälan till mitt försäkringsbolag så blev jag inte trodd förrän man hade grillat mig rejält under långa förhör.
Lite bränd blir man allt.
Tack Daniel, det värmde. Tyvärr värmde det också i min högra kind efter Svea’s vadvardetjagsa-örfil. Hur hon bar sig åt för att träffa min högra kind trots att hon är högerhänt hann jag aldrig uppfatta. Hon bedyrar att det inte var meningen så jag har förlåtit henne.
Hon har aldrig tidigare visat intresse för mitt rabarberstånd så jag vet inte vad som flög i henne.
Tur att man är en förlåtande typ…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.