0 830 visningar

18 svar

Vad för Ticka...

Totte Gbg

8 maj 2007 kl. 23:49

har jag hittat?
Tacksam för hjälp…

0

Totte Gbg

8 maj 2007 kl. 23:50

Växte på detta trädet….

0

Irene A

9 maj 2007 kl. 07:41

Trädet, är det en oxel?
Svampen är i alla fall en eldticka. Typiskt för eldtickorna är sprickorna på ovansidan, och den variant av eldticka som bl.a. växer på al och oxel har oftast väldigt bullig framkant.

0

Totte Gbg

9 maj 2007 kl. 09:29

Tack Irene! `
Jag skickade med bilden på trädet som ledtråd men det var kanske svårt att se?

Är eldtickan vanlig? Finns den i hela landet eller är den mer vanlig i någon speciell del av landet?

0

Irene A

9 maj 2007 kl. 10:06

Jag är inte säker, men tycker att det ser ut som en oxel. Om inte du heller vet vilket trädslag det är, kanske du har möjlighet att titta på bladen när de har slagit ut, och se om det stämmer.

Eldtickor är vanliga på vissa lövträd, speciellt björk, sälg och al. På oxel kan de bli mycket storvuxna, har sett exemplar på stora parkträd som har varit 40-50 cm breda.

0

Totte Gbg

9 maj 2007 kl. 11:11

Nja det blir svårt för mig…då jag bor i Gbg o var på träff till en på forumet uppe i Dalarna..
Tack i allafall…

0

Lena m

9 maj 2007 kl. 18:35

Det verkar som jag behöver ta en kurs i olika trädslag också, men turligt nog har vi inte så många sorters träd i Gästrikland.

0

Irene A

9 maj 2007 kl. 19:38

Det spelar inte så stor roll om det var en rönn, ett äppelträd eller en oxel (de träd jag satt och valde mellan…). De är närbesläktade trädslag och på dem är det samma form av eldticka som man hittar.

0

Totte Gbg

9 maj 2007 kl. 20:52

Kom på att jag tog en bild på några löv…..Ser ut som rönn men bladen växte mitt mellan två stora grenar på trädet så jag trodde att de var ett frö som grott där…annars hade jag nog sagt oxel…..ja de får bli ett mysterium…

Men finns eldtickan i hela landet?

0

Tina Nordberg

9 maj 2007 kl. 22:07

Det är en liten Rönnplanta, En sådan har vi i vår Ek på gården.
Bredvid Den växer en liten vinbärabuske.Det är nog fåglarna som planterat den

Hur ska man nå upp o plocka sedan?

0

Totte Gbg

9 maj 2007 kl. 22:16

Jamen precis så var det Tina! Ganska fantastiskt ändå!

0

Flygrönn

Irene A

9 maj 2007 kl. 22:29

som växer på ek sägs ge det allra bästa materialet att göra trollstavar av. Men den får aldrig vidröra marken, och flygrönnen får inte skadas så att den dör, det bringar olycka…

0

Flygrönn

Tina Nordberg

9 maj 2007 kl. 22:35

Det blir vårdträd då.

0

Vad för Ticka...Tina

gunhild

9 maj 2007 kl. 23:07

Nog tror jag att eldtickan finns i hela landet den är vanlig överallt där det finns lövträd.
Finns säkert både i Danmark Norge Sverige och Finland

0

Flygrönn

Totte Gbg

9 maj 2007 kl. 23:26

Åh har ni inte mer sånt kul att berätta om trollstavar o så???
Kuriosa :)

0

Flygrönn

Lena M

10 maj 2007 kl. 07:05

Ja, en trollstav vore inte dumt, då skulle jag trolla fram lite regn här över Gästrikland och sedan sol och värme på de och vips så tittar svamparna upp. Det vore nåt !

0

Flygrönn

Irene A

10 maj 2007 kl. 08:21

är naturligtvis också det bästa materialet att göra sin häxkvast av.

0

Irene A

10 maj 2007 kl. 08:58

Jag tror som Gunhild att eldtickan är vanlig i hela landet, fast fynduppgifterna är lite glesare i södra Sverige. Det kan bero på att den har mer konkurrens av sydligare arter där - eller att sådana arter helt enkelt har varit intressantare att rapportera därifrån än en simpel eldticka..

Det går inte heller att urskilja utbredningen av de olika formerna av eldticka eftersom alla har samlats under kollektivnamnet “igniarius”, men jag har en känsla av att den lilla grå formen “cinereus” på björk är vanligare norrut. Mest utbredd är nog formen “alni”, den som bl.a. växer på al, oxel, apel, rönn, hassel och hägg. Formen “trivialis” på Salix är också vanlig, åtminstone i Mellansverige.
Dessa tre former anses ganska väl skilda, men när man har försökt fastställa det med DNA-analys, har gränsdragningen inte varit knivskarp. Man har hittat avvikelser och mellanformer som har varit svårplacerade, så jag gissar att de inte får status som egna arter, bara som former eller varieteter av eldticka, Phellinus igniarius.

0

Tony S

10 maj 2007 kl. 20:31

Inte någon av eldtickorna är särskilt vanlig här i norra Skåne, varför vet jag inte. Kanske har det med konkurrens att göra, som du menar Irene. Fnösktickan finns däremot i överflöd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone