Jag är inte säker, men tycker att det ser ut som en oxel. Om inte du heller vet vilket trädslag det är, kanske du har möjlighet att titta på bladen när de har slagit ut, och se om det stämmer.
Eldtickor är vanliga på vissa lövträd, speciellt björk, sälg och al. På oxel kan de bli mycket storvuxna, har sett exemplar på stora parkträd som har varit 40-50 cm breda.
Jag tror som Gunhild att eldtickan är vanlig i hela landet, fast fynduppgifterna är lite glesare i södra Sverige. Det kan bero på att den har mer konkurrens av sydligare arter där - eller att sådana arter helt enkelt har varit intressantare att rapportera därifrån än en simpel eldticka..
Det går inte heller att urskilja utbredningen av de olika formerna av eldticka eftersom alla har samlats under kollektivnamnet “igniarius”, men jag har en känsla av att den lilla grå formen “cinereus” på björk är vanligare norrut. Mest utbredd är nog formen “alni”, den som bl.a. växer på al, oxel, apel, rönn, hassel och hägg. Formen “trivialis” på Salix är också vanlig, åtminstone i Mellansverige.
Dessa tre former anses ganska väl skilda, men när man har försökt fastställa det med DNA-analys, har gränsdragningen inte varit knivskarp. Man har hittat avvikelser och mellanformer som har varit svårplacerade, så jag gissar att de inte får status som egna arter, bara som former eller varieteter av eldticka, Phellinus igniarius.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.