0 376 visningar

5 svar

Karl-Johan

Lena M

30 jul 2005 kl. 08:01

Igår hittade jag mina första Karl-Johan som jag blev gladare för än alla kantareller.
Vad kan man ta kilo för de sistnämda, förvällda och frysta? Många som är intresserade. Lena

0

Helena

30 jul 2005 kl. 12:16

Jag har hört att uppköpare betalar 20- 25 kr kilot men då är det frågan om färska fina. Kolla med krogar i din närhet för att få lite koll på priset

0

Johan B

30 jul 2005 kl. 13:55

Var bor du, Lena? Har kallarna kommit på bred front?

0

Olle

30 jul 2005 kl. 21:07

Vi har också hittat KJ i skaplig mängd i Västerås.
Kul med lite omväxling till kantarellerna.

0

Jonnie Hägg, Otterbäcken

30 jul 2005 kl. 23:42

Hej Lena..

Om man säljer Karl-Johan till uppköpare kan man sälja i tre (3) olika klasser:

Klass 1. Den som ger mest betalt (25 kr /kilo) får ej vara större än 8-10 cm i hatten och skall vara helt vit undertill.
Helt fri från mask.

Klss 2. 15 kr/kilo får vara lite större och en lite gulare färg undertill, även denna fri från mask.

Klass 3, övrig Karl-Johan, 5 kr /kilo (den svampen får även vara maskangripen, den torkas och man gör tydligen pulver av den..

Vilka köper??
Uppköpare, mest från Italien kommer och hämtar i stora frysbilar, själv lämnar jag min Karl-Johan till uppköpare, en blomsterhandlare i Värmland som har svamp som bi-syssla, troligen finns det även i din trakt någon som köper upp..

Att tänka på, och reda ut med uppköparen: Fråga om du ska skära av foten, det är olika för olika uppköpare, då jag senast sålde, ifjol, skulle foten vara kvar, vilket natrurligtvis var bra för mig, , som du säkert vet kommer Karl-Johan i stora mängder vissa är, en del hävdar att det sker vart 7 år, och det kanske kan stämma, jag plockade, och sålde, väldigt mycket Karl-Johan 2004, (åskilliga 100 kilo fakiskt) det gjorde jag även 7 år tidigare..

0

bo e

1 aug 2005 kl. 11:43

I Örebro-trakten har Karl -Johan kommit som spridda fynd. Har hittat några små fina ex. i parkmiljö och en enormt stor ruutnande ute i skogen på gräsbevuxen skogsväg nära ek, björk och gran.
På ett annat bra Karl - Johanställe var det dock tomt. Tror att det är kor eller ev. svampplockare som tagit dem.
Håller tummarna för ett gott Karl - Johanår trots att det var bra 2004…såg förra året mitt livs största “koloni” av dem på en ö i Mälaren nära Västerås, men var tyvärr för sen då de var i förruttnelsestadiet…men där hade garanterat varken kor eller plockare varit framme…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone