Hej Lena..
Om man säljer Karl-Johan till uppköpare kan man sälja i tre (3) olika klasser:
Klass 1. Den som ger mest betalt (25 kr /kilo) får ej vara större än 8-10 cm i hatten och skall vara helt vit undertill.
Helt fri från mask.
Klss 2. 15 kr/kilo får vara lite större och en lite gulare färg undertill, även denna fri från mask.
Klass 3, övrig Karl-Johan, 5 kr /kilo (den svampen får även vara maskangripen, den torkas och man gör tydligen pulver av den..
Vilka köper??
Uppköpare, mest från Italien kommer och hämtar i stora frysbilar, själv lämnar jag min Karl-Johan till uppköpare, en blomsterhandlare i Värmland som har svamp som bi-syssla, troligen finns det även i din trakt någon som köper upp..
Att tänka på, och reda ut med uppköparen: Fråga om du ska skära av foten, det är olika för olika uppköpare, då jag senast sålde, ifjol, skulle foten vara kvar, vilket natrurligtvis var bra för mig, , som du säkert vet kommer Karl-Johan i stora mängder vissa är, en del hävdar att det sker vart 7 år, och det kanske kan stämma, jag plockade, och sålde, väldigt mycket Karl-Johan 2004, (åskilliga 100 kilo fakiskt) det gjorde jag även 7 år tidigare..
I Örebro-trakten har Karl -Johan kommit som spridda fynd. Har hittat några små fina ex. i parkmiljö och en enormt stor ruutnande ute i skogen på gräsbevuxen skogsväg nära ek, björk och gran.
På ett annat bra Karl - Johanställe var det dock tomt. Tror att det är kor eller ev. svampplockare som tagit dem.
Håller tummarna för ett gott Karl - Johanår trots att det var bra 2004…såg förra året mitt livs största “koloni” av dem på en ö i Mälaren nära Västerås, men var tyvärr för sen då de var i förruttnelsestadiet…men där hade garanterat varken kor eller plockare varit framme…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.