0 462 visningar

18 svar

ÄNTLIGEN!!!!

Svampnörden

9 maj 2007 kl. 19:49

Snart drar det igång igen gott folk…..på allvar!

0

Svampnörden

9 maj 2007 kl. 19:52

När kommer vårmusseronerna egentligen?

På mitt ställe så ser jag ingen!

0

Irene A

9 maj 2007 kl. 20:21

I och för sig har det redan kommit några rapporter om vårmusseroner, men tidpunkten för dem brukar variera, för det mesta från mitten av maj och fram till midsommar ungefär.

0

klas jaederfeldt

9 maj 2007 kl. 21:09

mina kalasar sniglarna som bäst på nu

0

Svampnörden

10 maj 2007 kl. 07:36

Oj det var två väldigt skiftande svar från två duktiga människor.
Klasse var bor du?

Jag bor i sthlm! Är det ngn som vet hur det ser ut här.

0

Irene A

10 maj 2007 kl. 08:11

Svampar kan leva länge på en växtplats utan att bilda fruktkroppar, och det är nog mera regel än undantag att de hoppar över det - en säsong eller fler. De är inte som blommor som måste växa upp ovan jord varje år för att överleva.
Jag har haft vårmusseron i en gräsmatta, men under de drygt tio år jag bodde där, behagade de bara visa sig två gånger..

0

Lena M

10 maj 2007 kl. 08:41

Jag har läst att flera av forumdeltagare hittat toppmurklor i sin gräsmatta, så jag tänker utforska alla ödetomter lite längre fram. Kanske om turen står en bi hittar man någon, iallafall brukar man se gamla perenna växter.

0

Bo E

10 maj 2007 kl. 18:52

Skynda dig Lena!
Nu är snart bästa tiden över att utforka ödetomter innan högt gräs och nässlor eller hallonsnår gör dem oframkomliga igen!

0

Lensa

10 maj 2007 kl. 19:22

Ingen fara, vi ligger lite efter i tideräkning i Gästrikland.
I slutet av maj, början av juni kan man förhoppningsvis hitta toppmurklor här.
Och ni skall veta , bara för nån vecka sedan glufsade jag i mig förra årets skörd, 2 st.
Avundsjuk?

0

Lenma M

10 maj 2007 kl. 19:24

Men tala om att slira på tangenterna…..........

0

Svampnörden

10 maj 2007 kl. 20:39

Toppmurkla! Är det inte dem man kan få att växa på vilken plats man vill genom att gräva ner tidningar ett par dm ner i marken?

0

Svampnörden

12 maj 2007 kl. 18:08

Ingen som dementerade eller bekräftade mitt uttalande om toppmurkla!

Fortfarande inga vårmusseroner syns till på mitt ställe där de vuxit de senaste fyra åren. Varje år bildar de en vit matta där men inte i år :(.

0

Lena M

12 maj 2007 kl. 18:16

Jag har inte hört att det går att odla toppmurklor på det sättet, däremot stenmurklor skall det gå att få växa med att gräva , tidningspapper.
Vi hade en tråd om det för ett tag sedan men kommer inte ihåg rubriken.

0

Tanya

13 maj 2007 kl. 21:00

Vi hittade, min dotter, vårmusseron mitt i sthlm idag!!!

0

Totte Gbg

13 maj 2007 kl. 22:17

Nähä va kul grattis, det hade varit trevligt om de även skrevs in i rapporter.

0

Svampnörden

13 maj 2007 kl. 22:18

Nice och tack Tanya!
Grattis till att ni hittade vårmusseron mitt i stockholm idag….det är ju just där jag också bor så då vet jag att antagligen så kommer det inga på mitt ställe i år då. Tack!

0

Svampnörden

13 maj 2007 kl. 22:21

Det roliga med vårmusseron är ju även att det inte finns några förväxlingssvampar. Jag hade aldrig plockat vita svampar någon annan dag på året!

0

Svampnörden

18 maj 2007 kl. 18:46

Jaaa äntligen har vårmusseronerna kommit på det vanliga stället :).

Mums nu blir det godsaker i pannan!

0

EB

18 maj 2007 kl. 19:51

Kinnekulle i lördags, lite vårmusseroner. Vi var ute för att leta tickor , vedsvampar, på kursen Vednedbrytande svampar och vi fick så att i var nöjda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone