Vill bara göra alla uppmärksamma på att man INTE skall fotografera fågelbon och ungar!
I naturreservat är detta förbjudet p g a att fåglarna är störningskänsliga denna period.
Tycker inte vi skall uppmuntra till sådana bilder här på svampsidan!
Fota svamp istället!
Hej Ornitologen!
Med all respekt för din åsikt så påstår jag följande:
Om man INTE ska fotografera fågelbon så ska man inte heller se på dem. Att ta kort är inte farligare.
Om man har kunskap om vilka fågelarter som inte klarar en snabb titt i deras bon så är det inga problem. Några av våra bästa fågelfotografer har gett andra fågelintresserade högtidsstunder tack vare fina foton. I dagens samhälle är allt så förändrat mot förr. Fåglarna har radikalt ändrat sitt beteende i takt med människan. Se bara på min bild på den ruvande knölsvanen som har lagt sina ägg 2 meter från en starkt trafikerad väg.
Tranor som förr enbart häckade på de stora myrarna i Norrland häckar nu mycket nära människan utan att ta skada.
Men visst, jag håller med dig på en punkt: Försiktighet och hänsyn ska vi alltid visa våra flygande vänner men låt oss inte tro att fotografering skulle skada. Så gott som alla fågelarter är vana vid människan och återvänder till boet så snart det är “människofritt”.
Gertruds bild på en hungrande fågelunge kan inte på något sätt skada den lilla familjen.
Tack för era svar. Jag har letat på internet och det är nog en björktrast som det vimlar av i trädgården här hemma. Ljusgrönt ägg med bruna fläckar. Tack ornitologen för rådet! Jag brukar vara försiktig i skogen. Ett sånt öppet bo som björktrastens måste väl löpa stor risk att bli plundrat.
När vi ändå är inne på ämnet så undrar jag om det är olämpligt att passera nära en tall med ett fiskgjusebo såhär i häckningstider.
Fiskgjusen har häckat där länge.
Jag har känt till boet minst 10 år nu.
De återkommer årligen och detta trots att tallen finns i en beteshage med kossor, endast ett 50-tal meter från grillplats, endast ca 25 meter från cykelväg där även jordbrukstrafik förekommer, det är ca 25-30 meter till odlad åker.
Är detta ett ovanligt “socialt” fiskgjusepar eller är detta helt normalt?
Jag har ett kråkpar som har häckat här i ett träd mitt i centrala Gbg i många år. Parkeringen o gatan är bara några meter i från trädet så nog kan fåglar anpassa sig.
Här mitt i stan finns det värme ljus o mat dygnet runt så det är poppis. Inte är de rädda inte.
Jag har snavat på flera björktrastbon inom loppet av bara några veckor!
verkar som björktrasten föredrar lågt placerade bon-en liten rackare har sitt bo precis bakom jobbet i en människovälbesökt skogsdunge…håller tummarna varje dag att de ska få vara ifred då det inte är världens bästa boställe…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.