0 1622 visningar

17 svar

Plocka sönder kantarellstället??!!

Jonnie

31 jul 2005 kl. 00:10

Jo, jag tror mig ha märkt en sak, , ,
om man hittat ett bra kantarellställe, helst på något ställe där knappt någon satt sin fot på 50 år, är det ofta väldigt mycket svamp första åren.
Men efter ytterligare några år tenderar beståndet att bli mindre, jag försöker att spara de små svamparna (har nämligen hört att man kan ha ihjäl organismen om man “plockar rent”, dvs tar varenda svamp, )

Har man sedan den oturen att fler hittar dit tycker jag nog att beståndet minskar rätt dramatiskt, påföljande år, då det nog så att man plockar lite mer själv av beståndet också, de gånger man har turen att vara först, , är det någon som VET hur det förhåller sig, blir ett svampbestånd mindre då man upptäcker det och börjar plocka av det?

0

Svea Silverstolpe-Johnasson

31 jul 2005 kl. 02:43

Jonnie!

Du kan lugnt plocka av allt som finns utan att möjligheten till bra skörd försämras kommande år. Det är ju så att själva svampen utgör en fruktkropp på samma sätt som äpplet på ett äppelträd. Du kan plocka av alla äpplen varje år utan att det påverkar kommande skördar.
KEEP ON PLOCKING!

0

Bo Reyer, Sala

31 jul 2005 kl. 09:31

Jag håller fullständigt med “moder” Svea. Jag känner till en liten fläck nära ekeby mosse vid Sala där jag har plockat gulisar sedan början av 70-talet. De som inte jag tar, tar rådjuren.
Dessa kantareller återkommer år efter år trots denna hårda beskärning av mig och rådjuren.

0

per d

31 jul 2005 kl. 12:19

helt klart kan man ikke plocka sönder ett kantarell ställe. men bo jag visste ikke det var kineser du plockade. syns det är så märkligt att folk inte kan hålla sig till rätt namn !!!!

0

Cajsa

31 jul 2005 kl. 13:27

Hej.Jag har hört av någon, jag vet inte när eller av vem att kantarellerna bara fins på en plats i så där en tio år. Sedan dör dom ut av någon orsak.Är det någon som håller med mig?

0

Gunilla

31 jul 2005 kl. 14:57

Det är inte så märkligt Per. Problemet är ju att den till färgen gula kantarellen inte har något egennamn som särskiljer den från sina släktingar. Begreppet kantarell/ kantareller kan ju betyda både Canharellus cibarius eller ospecifierade svampar ur kantarellsläktet.Vore ju därför bra om den nämnda svampen fick ett specifikt svenskt namn, tex Gul kantarell.

0

Jörgen

31 jul 2005 kl. 15:10

Angående Cajsas kommentar, så är det ju så med t ex hallon. De växer ju helst på “störd mark”, t ex på hyggen eller vid åkrar. Men efter en tid så återgår marken till “normalt” tillstånd och då trivs de inte där. Detsamma gäller alla växter och även svampar, att när förutsättningarna är bra så växer de, men om näringen tar slut eller om miljön ändras så försvinner de.

0

per d

31 jul 2005 kl. 16:23

tycker godt nok at det är tillräckligt med kantarell och trattkantarell, så har man liksom täckt in det hela, eller hur ?? ok så finns där falsk kantarell, men vad den har med det hela att göra kan man ju diskutera ?? eller hur ?? ok den har lite grann formen av en bögare som ju kantarelle är det grekiska av

0

per d

31 jul 2005 kl. 16:28

cajsa, jag vet platser där kantareller helt plötsligt försvunnit efter ett antal år. men vet också ett ställe på en skogsstig i småland där det funnits kantareller varje år sedan jag var 6 år 1961, och dom finns där fortsatt. men förutsättningarna där har nog varit optimala kan man tänka, och det är nog det det handlar om.

0

Bo Reyer

31 jul 2005 kl. 16:59

Per d!!!!

Jag plockar aldrig kineser. Däremot slinker det med en och annan norrman!

0

Gunilla

31 jul 2005 kl. 18:24

Ok, per, känner du bara till två kantarellarter kan jag förstå hur du resonerar, men det finns ju ett antal till. Se tex Irenes och mina inlägg på den tidigare debatten om gul kantarell, eller köp en heltäckande svampbok.

0

Evus

31 jul 2005 kl. 18:58

Jag säger också att jag plockat “gulisar”, i bland när jag berättar om mina svampfynd.Det är aldrig någon som missuppfattar och tror att jag plockat kineser.
Folk som känner mig vet att jag ALDRIG använder ordet “gulisar” när jag pratar om kineser.
Hälsar Eva som tänker fortsätta säga GULA kantareller, vad än vissa “snobbister” här på forumet än tycker!

0

Svea Sivlerstolpe-Johansson

31 jul 2005 kl. 22:21

Jag säger då det! Att bli kallad för “snobbist” för att man nämner kantarell vid sitt rätta namn. Puh…

Eftersom jag också är fågelintresserad så inser jag nu att jag i fortsättningen måste kalla kråka för gråsvart kråka. Det finns ju förväxlingsfåglar i form av blåkråka och nötkråka. Jag vill ju inte bli kallad för snobbist för att jag nöjer mig med att säga kråka.
Fram för det nya ickesnobbistiska begreppet GRÅSVART KRÅKA!
En annan art bor i näsan men den kan inte flyga så bra så där föreligger inte någon akut förväxlingsrisk.

0

per d

31 jul 2005 kl. 22:48

hej svea s j ! du har helt rätt. var sak har sitt namnn ! såg att någon här kallade karl johan svamp för kallar…. det tycker jag är förfärligt !! men risken är nog ganska stor att bli kallad snobbist om man benämner saker vid dess rätta namn när man kommunicerar med den del av befolkningen som ikke är så skolade….för övrigt så har karl johan svampen fått sitt namn efter en svensk kung som enligt sägen var mycket glad för denna svamp, guess who !!

0

Evus

31 jul 2005 kl. 23:25

Oj, det var värst vad ni två tog åt er.
Jag vet att ni (....eller DU, ni kanske är samma en, har jag en känsla av) provocerar och jag borde inte svara…men jag undrar ja, vilka det egentligen är som är “skolade”?
Ha det bra i svampskogen, bland “kallar”, kråkor och “gulisar”.

0

Svea Silverstolpe-Johansson

1 aug 2005 kl. 00:09

Snälla Evus, nu får du allt lugna ner dig en aning. Är det provokativt att kalla kantarell för kantarell? I så fall är varenda svampbok provokativ, eller hur?
Sedan ber jag dig att inte blanda ihop mig med någon annan person. Det jag skriver är helt och hållet mina egna åsikter och inte någon annans.

0

Gunilla

1 aug 2005 kl. 07:37

Läs äldre svamplitteratur också Svea och per. Det nuvarande namnet Kantarell på Chantarellus Cibarius är ju bara en förkortning av Vanlig kantarell. Eftersom många förkortar namnet även på andra arter, tex blek och tratt ( antagligen beroende på vilken som finns (mest)där man bor), vore det ju bra att alla hade specifika artnamn. Det är klart att vi kan gå tillbaka till vanlig, men eftersom så många säger gul kantarell och det också är logiskt jämfört med den blek som är mest lik den, vore väl gul kantarell ett passande namn!

0

kallisätare

3 aug 2005 kl. 21:08

Eftersom kllarna nu fått sitt namn efter en svens kung från Frankrike borde du per d väl stava Karl Johan med stora bokstäver

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone