0 1590 visningar

7 svar

Dallergröppa infekterade patient

Ingemar

11 maj 2007 kl. 23:50

Att sånt här skulle kunna hända är det knappast någon som tänker på. Djupt tragiskt för den drabbade och hans anhöriga. Det är tur att det måste vara mycket sällsynt, vad man vet i alla fall. Dallergröppan och andra svampar är trevligast om de stannar utanför kroppen.
Läs den ruggiga berättelsen…
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/03/20/svampar-fran-ruttnande-bjo/

Det där med björkrötesvamp var nytt för mig. Det är väl tur att vi inte har den typen av beteckningar här i forumet :o)

0

Daniel Persson

12 maj 2007 kl. 00:06

Det var nog nåt av det obehagligaste jag läst på mycket länge! Stackars människa!

0

Tina Nordberg

12 maj 2007 kl. 00:12

Verkligen otrevligt. Undrar hur mycket vi får i oss på våra utflykter.

0

Lena M

12 maj 2007 kl. 07:50

Det hela låter så otroligt osannolikt, att en svamp kan bryta ner en människa helt, stackars man, vilket lidande han fick utstå.
Jag har dallergröppan på två björkstubbar på tomten nu tänker jag inte peta på dem fast sunda förnuftet säger att det är ofarligt för mig enär jag tror mig vara fullt frisk.

0

Tina Nordberg

12 maj 2007 kl. 09:21

Efter den här rapporten är det nog klokt att låta dem vara trots att man är “fullt frisk”.

0

Irene A

12 maj 2007 kl. 10:07

Vilken otäck historia - låter som science fiction. Det återstår minsann mycket att lära om svamparnas liv.

0

Ingemar

12 maj 2007 kl. 16:44

Naturligtvis ska ingen behöva vara orolig för att gå ut i skogen för att få i sig sporer. Normalt drar vi säkert in en hel del både sporer, bakterier, virus och andra partiklar. Det är helt normalt. I nästan samtliga fall tar kroppen hand om skräpet och gör processen kort så att vi inte märker någonting alls. Ska man oroa sig över nåt så är sorkfeber, fästingar och klimathot mer verkliga. Jag kommer i alla fall fortsätta sniffa stora mängder sporer (lukta på svamp) framöver.
Vad som är konstigt tycker jag är hur en lövträdsart kan få fäste och växa i en människokropp.

0

Lena M

13 maj 2007 kl. 07:56

Ja, du har nog rätt Ingemar.
Fästingarna har börjat gå till attack och jag såg på TV igår kväll att sorkfeber grasserar norröver. Två döda och många insjuknade ( några hundratal tror jag de sa )
Klimatförändringarna är ju verkligen ett stort problem, torka i stora delar av världen , översvämningar, orkanbyar som drar fram, undras hur världen ser ut om hundra år ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone