Jag vet att många av er är duktiga på blommor / örter och undrar om ni kan hjälpa mig att artbestämma dessa tre.
Den till vä. har grågröna sammetsmjuka blad och smakar starkt av mint.
Den i mitten är har också stark smak och rödbrun stjälk och den tredja är mild.
Trots att jag läst i flera böcker blir jag inte klok på arterna, tänkte att man kundetorka dem och använda som the ex.vis.
Tacksam för hjälp !
Det första skulle kunna vara äppelmynta och den andra pepparmynta. Tredje vet jag inte.
The är jättegott att göra av mynta. Prova att använda växten färsk också, en liten kvist i en kopp hett vatten! Mumsigt. Eller blanda i lite finhackad mynta i en kall örtsås baserad på gräddfil. Bara lite lite så att det inte smakar tandkräm. Också gottis.
Tack Karin, jag testade en kopp the igårkväll av den du tror är åppelmynta, gott med en aning honung i. Visst kommer jag att använda dem i färskt tillstånd i sommat / höst, många var ju goda i olika desserter, drinkar och som kall dryck, får testa vidare för de sprider sig hejvilt.
Jag har en del myntor i trädgården och pepparmyntan i mitten känner jag igen utan tvekan. Vi drack bara te på pepparmynta under ett par års tid, gott men inte så nyttigt att dricka litervis varje dag. Torka gärna att ha till vinterns förkylningar eller en kulen kväll.
Smakar den vänstra också pepparmint? Jag har äppelmynta med grågrönvita blad, men den tycker jag smakar fotogen!
Grönmynta smakar milt av mynta och är mycket god att ha i drinkar och bål(både med o utan alkohol.
Kan du ta lite bilder från växande plantor av den längst till höger är det lättare att avgöra.
Om du har dessa tre sorter i trädgården kan den vänstra också vara en korsning av pepparmynta och gränmynta. Myntor korsar sig gärna och ofta hit och dit och sprider sig som ogräs.
Sök gärna på myntor på http://www.odla.nu om du vill veta mer.
Nu är jag hemma igen och har fotat myntorna på plats.
Ett - smakar stark av mint, hårig stjälk.
Två - smakar stark av mint, slät, rödbrun stjälk.
Tre - är mildast och har hårig stjälk, eller hur jag skall uttrycka det.
Som ni ser växer de både i och utanför landen, de tar verkligen för sig av utrymme. Tvåan och trean har rosa blommor på hösten men den första blommar inte vad jag kan minnas.
Trean ser definitivt ut som oregano - kungsmynta. Isåfall bör den dofta kryddigt, men inte mynta. Min sprider sig glatt med frö och blommar med rosa blommor som också är jättegoda att använda i sallader eller annan matlagning. Ser ut som på din bild och dyker upp på de mest oanade ställen!
Mynta av olika slag kan man ofta köpa i sin matvaruaffär. Går utmärkt att gräva ner i trädgårdslandet. Men se upp…de sprider sig som ogräs.
Till Lena M: Oreganum vulgare kallas Kungsmynta men tillhör inte myntasläktet. Klassisk pizzakrydda, gott till fläsk- och färsrätter, tomater.
När du planterar myntor och inte vill att de ska sprida sig obehärskat kan du göra så här:
Kapa en botten av en hink så att det blir en ring som är ungefär 30 cm hög. Gräv ner ringen så att det sticker upp en liten kant på någon centimeter och plantera myntan däri. Nu har du myntan bakom lås och bom. Den sprider sig nämligen med utlöpare och ringen hindrar deras framfart.
Oreganon sprider sig med frö så där får man lösa spridningsproblemet på annat sätt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.