0 249 visningar

7 svar

Märkligt majfynd.

Charina i halland

13 maj 2007 kl. 09:34

Gick ut för att leta murklor men hittade årets första smörsopp. Lite tidigt va? :-)

Hade inte kameran med mig då jag inte trodde att jag skulle hitta något intressant. Så bilden är tagen hemma på köksbordet.

0

Nina A

13 maj 2007 kl. 11:47

Ojdå!!
naturen kan verkligen spela spratt!

0

Lena M

13 maj 2007 kl. 11:57

Ja, tiden är ur led !
De här hittade jag på fm. rökslöjskivling.
Såg att de lyst till och under mossan kunde anas rester av en murken stubbe och flera små krokiga svampar ???

0

Helena A

13 maj 2007 kl. 14:51

Förra året så lyckades jag hitta stenmurklor, föränderlig tofsskivling och Karl Johan vid samma tillfälle i månadsskiftet maj/juni.
Aldrig hittat KJ så tidigt förr.

0

Evus

13 maj 2007 kl. 15:53

Helt otroligt.
Ja då får man börja spana redan nu:-))

0

Mikael Lindqvist

13 maj 2007 kl. 16:04

Oj!Det var tidigt.Jag har checkat mina svampdagböcker fr.o.m 2001 och tidigaste datumet här uppe (Östersund) är 25:e Juni.Innan dess har jag ingen pejl alls på när jag hittat svamp , men jag kan på rak arm säga att jag inte hittat Smörsopp i första halvan av Juni.
Det är bara att gratulera.

0

Gunilla Lindström

14 maj 2007 kl. 11:09

hej
I Bengt Cortins bok “Svampar” står det under smörsopp:

(Maj-juni) juli-okt (början av nov) och det lär väl betyda att han hittar smörsoppar i maj eller ...

Mvh

0

Bo E

14 maj 2007 kl. 16:41

Grattis till fynden!

Varken smörsopp eller rökslöjskivling hör till de arter man förväntar så här års.

Nu kommer regnet så nästa helg blir säkert spännande!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone