I dag när jag var uppe på berget och klev träffade jag en man som berättade något märkligt.
I skogen som nu står tät finns en underlig stor rund formation av stenar och ett en djup vall ( ca 2 m djup ) och i mitten rester av ett litet torp. Han berättade att där hade bott en man som trodde på andar och spöken och för att ta sig till och från stugan hade han en spång för komma över vallgraven. Spången togs bort så att ingen kunde ta sig in i hans revir och där levde han i sin lilla värd. Om mannen arbetade i gruvdriften vet jag inte, men det som jag trodde var en matkällare strax bredvid var ett sprängämnesförråd. Och omkring alla dessa gruvhål fanns bara en vajer ända till slutet av 70-talet, då förolykades ett barn och därefter inhägnades alla med höga nät. Han sa också att på vårarna stank det ifrån dessa gruvhål då vilda djur rasat ner och gått en grymt öde tillmötes.
Bild 1. här stod torpet
bild 2. vallgraven. stenarna längst bak.
bild 3. sprängämnesförrådet.
En märklig historia, eller hur ?
Åh, visst blir man glad över att få träffa en person som kan berätta lite om “förr i tiden”. Tiden går så fort och så mycket historia försvinner eftersom människor möts alltmera sällan och pratar på det här sättet. Vilken tur du hade!
Glöm inte att föra det vidare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.