0 846 visningar

11 svar

Köpa shiitakestock?

Frida

14 maj 2007 kl. 18:59

Denna site handlar väl mest om svamp som växer i våra svenska skogar, men kanske finns ändå någon här som kan svara på min fråga….

Jag är intresserad av att börja hobbyodla shiitake för hushållsbehov. På nätet har jag sett att man i andra länder (t.ex. USA, Canada och England) kan köpa stockar med inplanterad mycel från shiitake, som fått mogna och som man därmed kan få shitakeskördar från på en gång. I Sverige har jag dock bara hittat att man kan köpa sporer eller pluggar att själv ympa in i stockar.

Nu undrar jag om någon känner till om det finns möjlighet att få tag på färdigpreparerade stockar i Sverige eller om det finns några odlare utomlands som leverar färdiga stockar till privatpersoner i Sverige.

Det verkar så roligt att kunna skörda själv och kunna laga mat på hemodlad shiitake! Men jag tror inte att jag har tålamodet att vänta i upp till två år på att kunna skörda första gången som det blir om man preparerar en stock själv.

Vet någon svaret på min fråga eller har någon aning om vem jag ska kontakta för att komma vidare?

0

Totte Gbg

14 maj 2007 kl. 19:09

Du skulle kunna ta o kontakta Svenska Svampodlarföreningen o se om de kan hjälpa dig vidare…

http://www.svampodlarna.org/shiitake.php

0

Frida

14 maj 2007 kl. 20:56

Tack för tipset! Hittade också den sidan, så jag har skickat ett mail till dem.

0

Kapten Hammock

15 maj 2007 kl. 06:51

Jag har nyss fått hem två frigolitlådor, en med champinjoner och en med shiitake. Ska bli spännande att se om det blir någon skörd. Beställt från http://www.bakker.se.

0

Frida

15 maj 2007 kl. 12:07

Åh!

Visserligen verkar det snyggt att ha en stock som svamparna växer på men det kan ju vägas upp av att det verkar ganska mycket lättare att få tag på en sån där låda!

Är den jätteful eller kan man ha den framme? (Verkade inte finnas några bra bilder på Bakker.) Och har du någon aning om hur ofta och hur länge man kan få skördar?

Om jag inte lyckas få tag på någon stock de närmaste dagarna så ska jag nog beställa en sådan låda från dem. Så tack så jättemycket för tipset!

0

Kapten Hammock

15 maj 2007 kl. 22:18

Tja, snygg är den ju inte, men man kan väl ställa den i nå´n tjusig trälåda eller klä in den i nåt klatschigt tyg. :-)
Bruksanvisningen hävdar att man kan skörda 5-8 gånger i maximalt 6 månader.

0

Britt-mari Häggbom

16 maj 2007 kl. 12:39

Hej, Bakker säljer färdigt att börja odla, Britt-mari

0

Ingrid

17 maj 2007 kl. 18:16

Hej,
blev intresserad av att själv köpa “svampodling” men fann inget alls på den länken du skrev. http://www.bakker.se. Sökte både på champinjon och shiitake men fick inget resultat. Var det något tillfälligt kanske. Har du fler adresser? Tack på förhand!

0

Totte Gbg

17 maj 2007 kl. 18:45

Scrollar du o ser längst ner på första sidan så finns det Shiitake.
Men jag vet sedan tidigare att det fanns en länk med svamp? Konstigt? Har de tagit bort den?

0

Lisa G

17 maj 2007 kl. 20:35

Mysko jag beställde nedanstående för några dagar sedan, franska champinjoner, och då fanns shiitake?

5242-08 Innehåll 7, 5 liter   154 kr    
De är ännu mer aromatiska och välsmakande än vita champinjoner! Och med vår självodlingssats är det mycket enkelt att odla dem i hemmet. I veckor skördar man färsk svamp! En utförlig bruksanvisning medföljer. Format 32 x 27 x 12 cm.

0

Bakker sommarstängt

Frida

25 maj 2007 kl. 16:07

Det verkar som om vi haft riktigt dålig timing här, men jag ringde Bakker för att fråga varför man plötligt inte kunde hitta shiitake längre när man sökte på deras sida. Och då talade de om att de hade stängt för sommaren precis i dagarna och att deras hemsida tyvärr inte avslöjar detta på något vis.

Eftersom de hade stängt för sesongen kunde de inte längre skicka några svampodlingssatser, då dessa körs upp från lagret i Holland tillsammans med alla andra beställningar.

Det enda han kunde erbjuda mig var att han skulle skicka till mig om de fick någon retur som han bedömde som någolunda ok och att jag fick beställa sen till hösten när de öppnar igen.

Tråkigt med sån optimal otur att det bara hängde på några dar och att de inte talade om på sin hemsida att de skulle sommarstänga.

Men jag tänkte att jag skulle dela med mig av kunskapen om varför man plötsligt inte kunde hitta shiitaken längre på http://www.bakker.se eftersom det var så många som engagerade sig i den här tråden.

Om ingen vet något annat ställe man kan beställa ifrån får man väl helt enkelt vänta till i höst när Bakker öppnar igen.

/Frida

0

cicki T Belgien

25 maj 2007 kl. 16:33

har du provat Weibulls? dom kanske kan hjälpa dig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone