jag _tror_ att det kan vara knölchampinjon.Inte helt hundra på svamp än men i beskrivningen står det något om att den är ” ofta tvärt vidgad nere vid den lökformade fotbasen.”
doftar gott och milt av mandel
hade förväntat mig vårmusseroner och murklor men det att första fyndet blev champinjoner :D.Riktigt otippat :D
Nu vill jag ju inte vara någon olyckskorp här, men enligt min erfarenhet så är karbolchampinjonen ofta den champinjonart som visar sig först på våren/sommaren. Den gula tonen på bilden skulle också kunna tyda på det (även om det finns goda gulnande arter också)
Å andra sidan så säger du att den luktar gott vilket inte talar för karbolchampinjon. Fast om det börjar lukta skumt när du steker den, då vet du… Mina föräldrar kom så långt med ett gäng champinjoner en gång, varpå hela köket luktade fenol resten av den dagen.
nu vet jag inte hur fenol(?) luktar
har du nån mer doft jag kan jämföra med?
tycker det doftar stekt god svamp
inväntar dock lite svar från de med en * innan jag tar en smakbit
den växte i en “spaljelåda”(ca 50cm x 2m) där det även växte en vildvinsranka.lådan låg i södersol och precis bakom finns en slänt där jag hittat snöbollschampinjoner
Hej Nina, känner du en mandel- eller anisliknande doft på de färska champinjonerna då hör den till snöbollschampinjongruppen. Jag tror din svamp hör dit men vore förstås mer säker om jag fick känna doften själv. Giftchampinjonen (=karbolchampinjon) luktar riktigt illa vid stekning.
I ditt svar till Nina igår ang. champinjoner så tolkar jag det som om alla arter som “bara” gulnar vid skrapning / tryck är ätliga. Kan man ha det som en tumregel ?
Några arter innehåller höga doser av kadmium hur farligt är de att äta av dem, skall man kanske undvika dem helt ?
Jag tycker att ch. är så gott och vore glad om någon kan klargöra det hela eller lite iallafall.
Jag vet inte om det här klargör något, men det är inte bara ätliga champinjoner som gulnar. Eftersom alla giftchampinjoner gulnar, men kanske inte alltid är så tydligt mörknande eller urbleknande, är det INTE någon bra tumregel.
Då gäller det ju att vara observant på förändringen av den gula färgen den närmaste halvtimmen efter att man har tummat på svamparna också.
Ett bra luktsinne är nog mera pålitligt när det gäller champinjoner.
Det man vet om arterna som gulnar, är att de innehåller höga halter av både kadmium och agaritin, och det rekommenderas att man äter dem med måtta, d.v.s. inte varje vecka året runt.
Det finns forskning som pekar på att dessa ämnen ackumuleras i kroppen, men att det mesta försvinner igen på några månader, om det inte sker en kontinuerlig tillförsel.
Tack Irene, men jag fattade det så att de giftiga champinjonerna ( också ) gulnade först för att sedan anta en brun ton.
Mitt luktsinne tycker jag inte är någe vidare, kanske att det går att träna upp, men de svampar jag hittde förra året luktade gott.
Och så ofta hittar jag inte champinjoner, kanske fyra fem gånger förra året och mest i häst/kohagar och under gamla granar. Får väl läsa på mera och så hoppas jag på hjälp ifrån er när de blir dags.
Lena, fortsätt gärna att visa bilder och fråga om du hittar champinjoner framöver, men risken är rätt liten att du ska träffa på giftchampinjoner i dina trakter. De är sydliga arter med ströfynd upp till Västmanland och Uppland, så du ska ha en väldig tur, eller otur (?), för att hitta dem i Gästrikland. Jag har aldrig sett dem i Dalarna, bara en gång på Gotland (som jag inte glömmer).
Jag kan intyga att giftchampinjoner som hamnar i stekpannan luktar fruktansvärt illa… Den lukten tror jag inte att man missar även om luktsinnet är dåligt.
Tack för de, det ska jag göra !
Men vad lungt det är på guiden, ingen som gjort något fynd eller annat av intresse för oss. Ingen som har några funderingar om svamp, är det bara jag som inte är fullärd ?
Nej, skämt åsido jag vet att det inte finns mycket att rapportera ännu, ” lungnet före stormen ” kanske.
Här blåser det rejält, nästan stormbyar till och från!
Regnet har blåst bort men det kom ju i alla fall en del igår.
Tycker att ni fört en intressant diskussion om champinjoner. Stämmer bra med mina egna erfarenheter, har hittat giftchampinjon en gång.
Ätliga blir det ganska många om somrar / höstarna såp jag hoppas klas j har rätt om kadmiumet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.