När de ligger inne o torkar blir de mer o mer lik Mörkrödling.
Har den något matvärde, det kommer flera. Vilken är deras typiska växtplats. Här växer de mellan äppelträden.
Artrikedomen bara ökar i vår trädgård o Gubben är så tacksam över att du Irene skrev att vi inte ska göra något åt gräsmattan;-)
ja, det vore intressant att veta om dedär rödlingarna är giftiga, skulle kunna vara förväxlingssvamp till vårmusseronen.
Fast nu går jag mycket på hur de växer. Vårmusseronen tar jag bara om den växer i ring eller halvcirkel.
Det diffusa begreppet “mjöllukt” sägs ju även om musseronerna!
Mörkrödlingars typiska växtplats är i gräsmattor under äppelträd :-)
Farsgubben har dem så gott som varje försommar i trädgården och noterar dem i dagboken. De brukar titta upp punktligt, omkring 10 juni har jag för mig, men det är ju lite längre norrut, i mellersta Dalarna.
De har tyvärr inget matvärde. Just den arten har inget rykte om sig att vara giftig heller, men det avråds allmänt från matexperiment med rödskivlingar. Det finns ett stort antal snarlika och svårbestämda arter som man inte vet så mycket om, och bolmörtsskivlingen är ju en nära släkting.
Jag ser fram emot fler bilder av fynd från din örtrika fina gräsmatta. Den ser riktigt spännande ut!
Är det bockrot som syns i förgrunden på bilden?
Tack för erbjudandet Tina, men enda stället här som jag tror att den kan trivas på, är vid garageväggen, och där har jag fullt sjå att rensa bort diverse gräs, rölleka och smörblommor så att inte åkerbären kvävs. Inte för att det blir så mycket bär på dem, men de är vackra när de blommar..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.