0 375 visningar

15 svar

Ännu nyare

Tina Nordberg

15 maj 2007 kl. 11:28

De här hittade jag i gräs/mossmattan. De doftade duktigt av njöl o smakar dito, lite sötaktigt nästan.En del hade vit fot och en del beige.
Finns det hjälp att få?

0

Daniel Persson

15 maj 2007 kl. 11:44

Ser ut som en Entoloma (rödskivling)... Lite svåra att särskilja makroskopiskt, i mitt tycke.

0

Tina Nordberg

15 maj 2007 kl. 12:34

Den Entoloma som jag tycker den liknar mest är Entoloma Prunuloides mjölröding. Vilken menade du Daniel?

0

Irene A

15 maj 2007 kl. 12:50

Kolla på mörkrödling, Entoloma clypeatum. Det är säsong för den nu. Den har mjöldoft och är sällan särskilt mörk - för det mesta ganska blekgrå.

0

Tina Nordberg

15 maj 2007 kl. 14:30

När de ligger inne o torkar blir de mer o mer lik Mörkrödling.
Har den något matvärde, det kommer flera. Vilken är deras typiska växtplats. Här växer de mellan äppelträden.
Artrikedomen bara ökar i vår trädgård o Gubben är så tacksam över att du Irene skrev att vi inte ska göra något åt gräsmattan;-)

0

Bo E

15 maj 2007 kl. 17:08

ja, det vore intressant att veta om dedär rödlingarna är giftiga, skulle kunna vara förväxlingssvamp till vårmusseronen.
Fast nu går jag mycket på hur de växer. Vårmusseronen tar jag bara om den växer i ring eller halvcirkel.

Det diffusa begreppet “mjöllukt” sägs ju även om musseronerna!

0

Irene A

16 maj 2007 kl. 08:56

Mörkrödlingars typiska växtplats är i gräsmattor under äppelträd :-)
Farsgubben har dem så gott som varje försommar i trädgården och noterar dem i dagboken. De brukar titta upp punktligt, omkring 10 juni har jag för mig, men det är ju lite längre norrut, i mellersta Dalarna.

De har tyvärr inget matvärde. Just den arten har inget rykte om sig att vara giftig heller, men det avråds allmänt från matexperiment med rödskivlingar. Det finns ett stort antal snarlika och svårbestämda arter som man inte vet så mycket om, och bolmörtsskivlingen är ju en nära släkting.

Jag ser fram emot fler bilder av fynd från din örtrika fina gräsmatta. Den ser riktigt spännande ut!
Är det bockrot som syns i förgrunden på bilden?

0

Tina Nordberg

16 maj 2007 kl. 09:06

Ja, det är Låg bockrot.Den växer bra. Vill du ha?

0

Irene A

16 maj 2007 kl. 10:29

Tack för erbjudandet Tina, men enda stället här som jag tror att den kan trivas på, är vid garageväggen, och där har jag fullt sjå att rensa bort diverse gräs, rölleka och smörblommor så att inte åkerbären kvävs. Inte för att det blir så mycket bär på dem, men de är vackra när de blommar..

0

Tina Nordberg

16 maj 2007 kl. 10:44

Ujuj, Åkerbär det vill jag ha.
Något jag saknar är Getrams om fanns när vi flyttade hit men den gillade inte att vi tog ner ett par träd.

0

Under blommande äppelträd

Karin Hedén

18 maj 2007 kl. 11:17

Är det mörkrödling jag har i gräsmattan?

0

Tina Nordberg

18 maj 2007 kl. 11:24

Svårt att se på det avståndet, Yycker du att de liknar de som jag visade?Troligtvis är det de.
Du har iaf Kungsängslilja, eller?

0

Karin Hedén

18 maj 2007 kl. 11:50

De här bilderna ger bättre vägledning. Kungsängsliljan tog jag med för storleksjämförelse.
Foten på svampem mycket fast - som nedersta delen på sparris… Hatten sidenmatt.

0

Irene A

18 maj 2007 kl. 12:18

Jadå, jag anser att det är mörkrödling.

0

Tack!

Karin Hedén

18 maj 2007 kl. 13:34

Nu vet jag namnet på de ständigt återkommande små rackarna!

0

Tack!

Tina Nordberg

18 maj 2007 kl. 19:06

De ser ut som mina.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone