0 457 visningar

10 svar

Tre arter

Lena M

16 maj 2007 kl. 14:15

murklor såg jag på dryga timmen men vill gärna veta vad ni tror om nr 1, är det en klormurkla? Tyvärr så stod den på gränsen inne på en tomt så jag undersökte den inte så noga.
2. 5 toppmurklor strax bortom vid vägkanten
3. och en ensam stenmurkla efter skogsväg.

0

Lena M

16 maj 2007 kl. 18:16

Måntro om någon kan styrka min teori om ” klormurkla på bild ett ?
Var en sväng upp på berget vid femtiden och där efter en smal skogsväg stod sexton toppmurklor på rad, de är väl lycka.

0

Vad roligt lena

Evus

16 maj 2007 kl. 18:40

Grattis Lena!!! Vad roligt.
Jag ska ut en sväng i morgon och kolla några ställen…/....lokaler/...miljöer som kanske kan vara tänkbara efter beskrivningar i annan tråd.
:-))

0

Grethe F

16 maj 2007 kl. 18:42

Vilken tur du har grattis du får berätta hur dom smakade

0

Elisabeth J

16 maj 2007 kl. 18:49

Hej Lena!

Vilken lyckad dag du haft i skogen idag.
Inte visste jag att toppmurklor kunde växa på dina breddgrader, jag har bara hittat toppmurkla en gång och ett exemplar för längesedan.

När det gäller svamp nummer ett så tror jag inte att det är en klormurkla utan att det är en skålsvamp.
Kolla på vinterskål Úrnula hiemális om det är den så borde du få det bekräftat och rapportera den för i Rymans bok så står det att den är sällsynt.

Kolla på skålsvampar och sid 637 i Nylens svampbok om växtplatsen kan stämma! I Rymans bok Svampar är bilden mer lik din, du får nog köpa den boken också.Den kostade knappt 300 att skicka efter på nätet jag betalade mycket mer för min och det är det är när den kom ut 1986.

0

Lena M

16 maj 2007 kl. 19:10

Ja, idag har jag verkligen haft tur med toppmutklorna, 21 st.

Tvivlar Elisabeth på skålsvampen för den här var mörk brun inuti och beigefärgad på utsidan. jag får gå tillbaka i morgon om ta ett ex. samtidigt som jag kollar skivlingen som växer i närheten.

0

Skålsvamp vilken?

Elisabeth J

16 maj 2007 kl. 19:32

Ta med en svamp hem och beskriv den så gott det går.
Fot? Lukt? kolla i lupp eller förstoringsglas om den är filthårig eller andra speciella kännetecken.

Jag tror att nr 1 är en skålsvamp men jag är inte duktig på dem.

Jag hittade en skålsvamp förra året som jag aldrig fick eller kunde artbestämma. Den satt i lite smågrus efter en väg.

0

Klormurkla

Hans v E

16 maj 2007 kl. 21:14

Ettan är med stor sannolikhet klormurkla. Lukten känns lite diffust vid första brytningen, sedan inte längre.

0

Tony S

16 maj 2007 kl. 21:16

Kul att du hittar så mycket Lena.
Den första skulle nog kunna vara klormurkla, men troligare är nog ändå öronmurkla som är betydligt allmänare. Av bilden att döma ser det ut att finnas både barr- och lövträd i närheten, så ingen av dem kan uteslutas.
Du skiljer dem lätt åt på doften.

0

Skålsvampen

Irene A

17 maj 2007 kl. 11:01

Lena, jag har hittat både klormurklor och öronmurklor på samma slags marker - där även toppmurklor kan förekomma.
Jag lutar åt klormurkla på din bild, för den är oftast tydligare och djupare skålformad än öronmurklan. Båda hör förstås till gruppen skålsvampar…

Om man inte känner någon klorlukt (som inte är tydlig om svampen börjat bli torr) kan det underlätta att lukta på en bit som man har mosat mellan tummen och pekfingret.

Jag hittade en bra bild av klormurkla här:
http://micologia.net/g3/Disciotis-venosa/Disciotis_Venosa

Där syns en annan viktig karaktär hos klormurklan, de små bruna fnasen på utsidan - tydligast närmast kanten.

0

Skålsvampen

Lena M

17 maj 2007 kl. 11:29

Ja det tror jag också. jag var och hämtade ett ex. i morse och den luktar svagt av klor och har bruna fnas på kanten , utsidan. Marken är rätt så bördig för det har legat en jordhög där tidigare och det är ungeför ett tjugotal meter till platsen där toppmurklorna växer. Klormurkla spikar vi, tack för klargörandet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone