Att det är en bläcksvamp ser jag men vilken art kan de vara?
Trodde att detta var en kotteskivling, men det är bara alar och en bäck strax bredvid, gammal körväg och mycket av båda arterna.Vad är det ?
Sist några nyfikna rackare som undrade vad jag höll på med.
Men så var den den lilla skivlingen som jag inte kan placera.
Växer i gräs nära bäck i grupper, klotformad som liten sedan utbredd, sprucken. Skivorna i en brun färg foten ljus, slät längst upp och sedan beigefnasig ( fjällig. Ingen utpräglad doft, smak inte god, kan inte ta igen den. Vad tror ni att det är ?
Jag är inne på samma linje som Hans. Hattform, struktur på foten, färgen på sporer och skivor/skivegg, talar mycket för tårspröding. Den arten är mycket variabel i färg och fjällighet på hatten, och brukar dyka upp tidigt på året. På den första bilden syns också lite trådfjäll på en hattkant.
Sommarticka stämmer. Den liknar vårformen, varietet lepideus, med bruna tilltryckta fjäll på hatten och småfjällig fot som vanligen hittas på björk.
Om sommarticka (Polyporus ciliatus) och “vårticka” (Polyporus lepideus) är olika arter, därom tvista de lärde fortfarande..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.