0 297 visningar

12 svar

Två till

Lena M

16 maj 2007 kl. 14:23

Att det är en bläcksvamp ser jag men vilken art kan de vara?
Trodde att detta var en kotteskivling, men det är bara alar och en bäck strax bredvid, gammal körväg och mycket av båda arterna.Vad är det ?
Sist några nyfikna rackare som undrade vad jag höll på med.

0

Daniel Persson

16 maj 2007 kl. 14:52

De översta är antagligen glitterbläcksvamp.

Den nedersta (mittersta) tycker jag liknar tidig åkerskivling, men jag skulle gärna sett en lite större bild. Foten ser ju ut att vara lite fjällig, vilket inte riktigt stämmer med åkerskivlingarna.

0

Lena M

16 maj 2007 kl. 14:56

Okey, det är inte så långt hemifrån, kanske att jag går tillbaka senare, eller imorgon.
Ang. bläcksvampen var jag också inne på den arten, synd att de inte går att äta för det var riktigt mycket av dem

0

Tina Nordberg

16 maj 2007 kl. 15:10

Tyvärr är det ofta så hittar man riktigt mycket är det något oätligt.

0

Lena M

17 maj 2007 kl. 11:42

Men så var den den lilla skivlingen som jag inte kan placera.
Växer i gräs nära bäck i grupper, klotformad som liten sedan utbredd, sprucken. Skivorna i en brun färg foten ljus, slät längst upp och sedan beigefnasig ( fjällig. Ingen utpräglad doft, smak inte god, kan inte ta igen den. Vad tror ni att det är ?

0

Hans v E

17 maj 2007 kl. 14:40

Den påminner om tårsprödskivling. Det kan vara den. Unga ex har i så fall droppar på skivorna men hatten brukar se fjälligare ut.

0

Lena M

17 maj 2007 kl. 16:14

Ja det här var knepigare än jag trodde, det är inga droppar på skivorna och jag tycker att jag tittat på alla skivlingar jag har i “Nylens svampar i Norden.”

0

Lena M

17 maj 2007 kl. 20:00

Kan det vara en art i släktet
Agrocybe - åkerskivlingar ?
Jag bröt av en fot och det är ett liten hål i mitten på den.

0

Tony S

17 maj 2007 kl. 22:02

Daniel förslog ju tidig åkerskivling, och det är väl ett bra förslag om du själv Lena tycker att släktet verkar stämma.

0

Irene A

18 maj 2007 kl. 00:35

Jag är inne på samma linje som Hans. Hattform, struktur på foten, färgen på sporer och skivor/skivegg, talar mycket för tårspröding. Den arten är mycket variabel i färg och fjällighet på hatten, och brukar dyka upp tidigt på året. På den första bilden syns också lite trådfjäll på en hattkant.

0

Lena M

18 maj 2007 kl. 07:43

Tack alla för era svar !

Inte långt därifrån växte denna sommarticka på murken ved. Har jag rätt om arten ?
Regnet strilar ner och verkar göra så i ett par dagar så nu får man roa sig med annat än svampjakt.

0

Lena M

18 maj 2007 kl. 08:58

Jaha, det kanske skulle vara en bild också, här kommer den.

0

Irene A

18 maj 2007 kl. 10:08

Sommarticka stämmer. Den liknar vårformen, varietet lepideus, med bruna tilltryckta fjäll på hatten och småfjällig fot som vanligen hittas på björk.
Om sommarticka (Polyporus ciliatus) och “vårticka” (Polyporus lepideus) är olika arter, därom tvista de lärde fortfarande..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone