0 180 visningar

7 svar

Vad är detta ? En kremla?

Cecilia

1 aug 2005 kl. 00:26

Är det någon som vet vad detta är ??
Har kollat i databasen på kremlor, men inte hittat något som stämmer 100%-igt.

0

Lena

1 aug 2005 kl. 08:03

Det ser ut som en kantkremla ! Går foten att bryta av som en skolkrita ?
Ta ett smakprov av skivorna ( spotta ut ) om mild är den ätlig. Det finns många goda kremlor och en tummregel är. Intensiv färg och brännande smak, oätlig. Lena

0

Cecilia

1 aug 2005 kl. 09:38

Smaken är mild, men jag plockade kantkremla vid samma tillfälle och de var mer rosa till färgen. Tror därför att det är någon annan.

0

Bo E-son

1 aug 2005 kl. 10:40

Kantkremla är oftast i ljust röda / rosa färgtoner och har tydlig “kant” på hatthuden.
Kan den andra vara en ganska mörkfärgad gulkremla eller en blek variant av en vanligen brun / rödbrun kremla, mandelkremla?
Den ser lite murken ut i foten, men är den mild och inte fått dålig lukt av ålder eller larvangrepp så bör den vara mums i svampblandning.

0

Mattai

1 aug 2005 kl. 10:56

Med största sannolikhet tegelkremla - orange och grånar i foten.

0

Cecilia

1 aug 2005 kl. 13:49

Ja, tegelkremla verkar stämma. Funderade ett tag på brunkremla. Den finns mest i Västra Götaland, där jag plockade den. Är det någon som plockat den och känner till skillnaderna?

0

Irene A

1 aug 2005 kl. 15:45

Ingen tvekan om att det är tegelkremla på bilden. Det är en av de allra vanligaste arterna, i alla fall längre norrut.

När det gäller brunkremla, är den ganska lätt att känna igen på den matta gulbruna till rödbruna hatten och de fyrkantiga kamrarna i foten när den delas på längden.

Brunkremlan står ofta som ätlig (och t.o.m. god) i de flesta svampböcker.
Det håller jag inte med om!

Den har en besk bismak och har bevisligen orsakat magbesvär, så jag är skeptisk till den som matsvamp. För mig verkar den stå nära stinkkremlegruppen, det räcker för att kännas avskräckande.

Andra kremlor som kan gå i brunt och verkligen vara milda och goda, är istället mandelkremla och den bruna formen av sillkremla. Om jag inte tar fel, är de inte heller ovanliga i västra Götaland.

0

Michael Krikorev

2 aug 2005 kl. 01:49

Visst är det en tegelkremla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone