Kantkremla är oftast i ljust röda / rosa färgtoner och har tydlig “kant” på hatthuden.
Kan den andra vara en ganska mörkfärgad gulkremla eller en blek variant av en vanligen brun / rödbrun kremla, mandelkremla?
Den ser lite murken ut i foten, men är den mild och inte fått dålig lukt av ålder eller larvangrepp så bör den vara mums i svampblandning.
Ingen tvekan om att det är tegelkremla på bilden. Det är en av de allra vanligaste arterna, i alla fall längre norrut.
När det gäller brunkremla, är den ganska lätt att känna igen på den matta gulbruna till rödbruna hatten och de fyrkantiga kamrarna i foten när den delas på längden.
Brunkremlan står ofta som ätlig (och t.o.m. god) i de flesta svampböcker.
Det håller jag inte med om!
Den har en besk bismak och har bevisligen orsakat magbesvär, så jag är skeptisk till den som matsvamp. För mig verkar den stå nära stinkkremlegruppen, det räcker för att kännas avskräckande.
Andra kremlor som kan gå i brunt och verkligen vara milda och goda, är istället mandelkremla och den bruna formen av sillkremla. Om jag inte tar fel, är de inte heller ovanliga i västra Götaland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.