0 3862 visningar

20 svar

Hjortron

Gunilla

18 maj 2007 kl. 16:21

Full blomning på mina ställen. Vet nån hur lång tid det är mellan blomma och bär?

0

Lena M

18 maj 2007 kl. 17:41

Var bor du i vårt avlånga land till att börja med ?
Ja, det är mycket som kan slå fel med bären trots mycket blom, frostnätter, torka tillexempel.Vi brukar ” normala ” sommrar kunna plocka i andra hälften av juli här i Gästrikland, slutet av juli början av augusti i norra Dalarna.
Men med hjortron är det som att spela på lotteri, en chansning.

0

Elisabeth J

18 maj 2007 kl. 18:10

När de första hallonen mognat då brukar vi säga att det är dags att titta efter hjortron.
Jag bor i mellansverige, men det är som Lena säger att det är mycket som spelar in.Frost, torka, pollinering m.m.

0

Gunilla

18 maj 2007 kl. 18:14

Bor i närheten av Strängnäs. Förra året plockade jag det mesta första veckan i juli, men då hade jag ingen koll på blomningen. Funderade om de liksom det mesta i år kunde bli tidigare, därav frågan!

0

Helena A

18 maj 2007 kl. 18:23

Jag har jordgubbarna som riktmärke här i Sörmland.
När de är mogna brukar det löna sej att kolla hjortronmyrarna.

0

Umeå

18 maj 2007 kl. 19:53

Vad ar hjortron med svamp att göra????

0

Grethe F

18 maj 2007 kl. 19:56

Naturuplevelse coh vilken SMAK

0

Umeå EB

18 maj 2007 kl. 20:13

Men det är ont om svamp på hjortronmyren

0

Svamp på hjortronmyren.

gunhild

18 maj 2007 kl. 20:35

Det har faktiskt hänt mig att jag tömt hinken på hjortronkart och fyllt den med härliga kremlor, ofta dom första matsvampar jag hittar på hösten, så nog finns det svamp på hjortronmyren.

0

Umeå

Göran H

18 maj 2007 kl. 20:36

Men du har säkert en förklaring till vad ar har med hjortron och svamp att göra.

0

Svamp på hjortronmyren.

Umeå EB

18 maj 2007 kl. 20:40

Hej Gunhild
Ja visst kan man hitta en och annan kremla, mest den lilla röda

0

Hjortron / svamp

Lena M

19 maj 2007 kl. 10:01

Hej Gunhild och övriga skribenter.
Vad för art av kremlor hittar du vid hjortonmyrar ?
Jag brukar också se röda arter men aldrig studerat dem ingående, likaså soppar efter stigar och småvägar.
Det är kanske mycket spännande man lämnat därhän, måste verkligen kolla upp detta iår.
Ja visst är det bra med regn men inte varje dag !

0

Hjortron / svamp

Irene A

19 maj 2007 kl. 10:21

Storkremlor brukar vara de överlägset vanligaste svamparna där jag letar hjortron.

0

Lena M

19 maj 2007 kl. 10:27

Ja, den verkar bekant när jag ser den på bild, soppen kan det vara strävsopp tro. Har för mig att de är ljust brun / beiga med svarta tofsar på foten, trivs den i den miljön ?

0

gre

19 maj 2007 kl. 10:30

Jag skulde villa önska en hjortron myr her i Skåne med bär på alltså

0

Grethe F

19 maj 2007 kl. 10:34

Grethe F skulde det vare

0

Hjortron / svamp

Irene A

19 maj 2007 kl. 11:44

I fjällnära myrar är rensoppen vanlig tillsammans med dvärgbjörk.

Det finns flera olika arter av strävsoppar som trivs i fuktig miljö, men sannolikt inte den vanliga björksoppen, Leccinum scabrum. Vad de där blekare gråbruna och spinkigare arterna egentligen ska heta, är jag inte säker på. Följer man beskrivningarna här
http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html
kan det vara en art som heter Leccinum schistophilum.

0

Hjortron / svamp

Lena M

19 maj 2007 kl. 12:55

Jag vill minnas att foten är rätt så smal men minnet är inte att lita på och förra året var jag inte upp.Såg att det finns en som heter fläcksopp som också trivs i samma miljö, eller läser jag fel.

Det blir att ta en ordentlig titt på svampfloran däruppe vid hjortrondags, nu blir det helt plötsligt intressant.

Och hör och häpna, det har slutat att regna och himlen spricker upp så nu måste jag ut.

0

Hjortron / svamp

Majmodig

19 maj 2007 kl. 12:57

Förutom Storkremlan så har jag en del år hittat massor med Rimskivling.

0

Hjortron / svamp

Irene A

19 maj 2007 kl. 13:30

Här är ett par andra arter som jag har hittat på hjortronmyrar.
Den första är en navling, den andra en tråding som jag inte har lyckats klura ut vad det är för art..

Det var fortfarande bara kart på tranbären

0

Hjortron / svamp

gunhild

19 maj 2007 kl. 15:39

Gula kremlor brukar också finnas i myrkanterna. Oj vad jag längtar!
Jag har fiskat i bäcken i dag. Kolla isen som fortfarande ligger kvar. En enda öring för mycket vatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone