Var bor du i vårt avlånga land till att börja med ?
Ja, det är mycket som kan slå fel med bären trots mycket blom, frostnätter, torka tillexempel.Vi brukar ” normala ” sommrar kunna plocka i andra hälften av juli här i Gästrikland, slutet av juli början av augusti i norra Dalarna.
Men med hjortron är det som att spela på lotteri, en chansning.
Hej Gunhild och övriga skribenter.
Vad för art av kremlor hittar du vid hjortonmyrar ?
Jag brukar också se röda arter men aldrig studerat dem ingående, likaså soppar efter stigar och småvägar.
Det är kanske mycket spännande man lämnat därhän, måste verkligen kolla upp detta iår.
Ja visst är det bra med regn men inte varje dag !
I fjällnära myrar är rensoppen vanlig tillsammans med dvärgbjörk.
Det finns flera olika arter av strävsoppar som trivs i fuktig miljö, men sannolikt inte den vanliga björksoppen, Leccinum scabrum. Vad de där blekare gråbruna och spinkigare arterna egentligen ska heta, är jag inte säker på. Följer man beskrivningarna här
http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html
kan det vara en art som heter Leccinum schistophilum.
Jag vill minnas att foten är rätt så smal men minnet är inte att lita på och förra året var jag inte upp.Såg att det finns en som heter fläcksopp som också trivs i samma miljö, eller läser jag fel.
Det blir att ta en ordentlig titt på svampfloran däruppe vid hjortrondags, nu blir det helt plötsligt intressant.
Och hör och häpna, det har slutat att regna och himlen spricker upp så nu måste jag ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.