Hej Eva, kul fynd!
Det är skålsvampar av släktet Helvella. Bilderna i inlägg två är förmodligen pokalmurkla (H. acetabulum). När det gäller bilderna i första inlägget så skulle det kunna vara svart pokalmurkla (H. queletii). Den har jag inte sett i verkligheten. Hans v E kan de där skålsvamparna mycket bättre. Han efterlyste ju just fynd av den svampen för någon dag sedan, så hoppas han får se detta!
Hälsn.
/Micke
Jag - som är “artjägare” och efterlyst denna svamp i seriöst syfte för att det är en de få vårsvampsarter jag ännu ej har sett, tycker Bengts vitsar är en kul “krydda” i Micke Krikorews utmärkta svampguide. Det är beklagligt att någon kan uppfatta det spom “infantilt dravel”. Desto roligare är det när “Eva” rapporterar denna raritet med fina bilder och allt utan att veta vad det är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.