Här har jag hört gök i ca 3-4 veckors tid.
Minns inte att jag nånsin hört så mycket gök.
Men…igår söndag 20/5 så fick jag även förmånen att se göken!
Det var första gången jag såg den sitta och gala, högt uppe i en torrtopp på en jättetall.
Den höll på längre än jag hade tid att stå där, en envis rackare med rejäla röstresurser.
Ibland vinglade den till av blåsten men gav sig inte utan satt kvar och kokoade.
När man hört den sådär nära så förstår man hur långt kokoandet kan ljuda över skogarna!
Det var söndagens första glädjeämne, sen hittade jag rejält mycket föränderlig tofsskivling som jag stekte och förtärde till en fiskgryta med rödspätta till middag.
Läckert!
Denhär göken var först en västergök, men beroende på att jag själv befann mig på vandrande fot blev den sedan en östergök och drog även åt södergök.
Hoppas det är första lyssningen som gäller!
Annars skulle man ju inte våga röra sig i skogen så länge den rackarn gal, och det gör den ju….länge…
I en sketch för säkert 25 år sedan fick Laila Westersund frågor om hur olika djur låter. På frågan om hur hästen låter så svarade hon “häst, häst”.
Det var roligt på den tiden men med åren förändras humorn en del så det kanske inte är lika skojigt idag?
i sammanhanget rätt kul
för vem är det som låter ko ko?
inte en häst i alla fall.
känner en kompis som kom från utlandet och till en början hade lite svårt med svenskan.
Han skulle handla kött till en större fest och förklarade att han ville ha “en stor muuu och en liten bäää”
det här är kul http://sv.wikipedia.org/wiki/Onomatopoesi
undrar bara hur svampar låter?
Intressant sida, Cicki!
Att djurs läte beskrivs olika på olika språk är rätt kul att läsa om.
På danska låter ankan “rap-rap” och på svenska “kvack”. Om man sitter på en dansk restaurang med matsedeln i handen och råkar rapa två gånger, kommer kyparen in med anka då?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.