0 613 visningar

17 svar

Ko, ko

Lena M

19 maj 2007 kl. 08:35

Har ni också hört göken iår, i torsdags var det dags här i Gästrikland.
Det bara regnar och regnar , 43 mm på några dagar visserligen bra för växtligheten men det vore önskvärt med lite värme och sol emellanåt.

0

gunhild

19 maj 2007 kl. 09:38

Jag kom just in från min morgonpromenad och jag hörde göken för första gången i dag, det måste ha varit en “trösterkök”. Västerbotten.
Svanarna för ju också ett himla liv nere vid sjön. Det regnar men det är ju vi (svampfolk)glada åt.

0

Grethe F

19 maj 2007 kl. 09:41

Jag har hört göken i ett par dagar nu, hvad menar du med “tröstergök”

0

Totte Gbg

19 maj 2007 kl. 09:45

Det är om man är skrockfull:

Västergök-Bästergök

Östergök-Tröstergök

Södergök-Dödergök

Norrgök-Sorggök

0

Grethe F

19 maj 2007 kl. 09:54

När jag letar svamp har jag ingen orientering om var öst, vest, syd och nord är.

Nu regnar det här i stan

0

Eva

19 maj 2007 kl. 10:00

Har också haft besök av tröstergök
Norrgök kallar vi här torrgök (torr sommar)

0

Nina A

19 maj 2007 kl. 10:37

Japp!!hörde den i bollstanäs, upplands väsby igår :) aldrig hört den förr “live”:D

0

Bo i Örebro

21 maj 2007 kl. 15:51

Här har jag hört gök i ca 3-4 veckors tid.
Minns inte att jag nånsin hört så mycket gök.

Men…igår söndag 20/5 så fick jag även förmånen att se göken!

Det var första gången jag såg den sitta och gala, högt uppe i en torrtopp på en jättetall.

Den höll på längre än jag hade tid att stå där, en envis rackare med rejäla röstresurser.
Ibland vinglade den till av blåsten men gav sig inte utan satt kvar och kokoade.

När man hört den sådär nära så förstår man hur långt kokoandet kan ljuda över skogarna!

Det var söndagens första glädjeämne, sen hittade jag rejält mycket föränderlig tofsskivling som jag stekte och förtärde till en fiskgryta med rödspätta till middag.
Läckert!

0

Bo i Örebro

21 maj 2007 kl. 15:55

Denhär göken var först en västergök, men beroende på att jag själv befann mig på vandrande fot blev den sedan en östergök och drog även åt södergök.
Hoppas det är första lyssningen som gäller!

Annars skulle man ju inte våga röra sig i skogen så länge den rackarn gal, och det gör den ju….länge…

0

Häst, häst

Bengt Sandh

21 maj 2007 kl. 16:31

I en sketch för säkert 25 år sedan fick Laila Westersund frågor om hur olika djur låter. På frågan om hur hästen låter så svarade hon “häst, häst”.

Det var roligt på den tiden men med åren förändras humorn en del så det kanske inte är lika skojigt idag?

0

Häst, häst

Bo E

21 maj 2007 kl. 17:02

i sammanhanget rätt kul

för vem är det som låter ko ko?

inte en häst i alla fall.

känner en kompis som kom från utlandet och till en början hade lite svårt med svenskan.

Han skulle handla kött till en större fest och förklarade att han ville ha “en stor muuu och en liten bäää”

0

Häst, häst

Lena M

21 maj 2007 kl. 17:54

Ja det går att göra sig förstådd på många sätt utan att kunna språk, min mamma var otrolig på de, hon reste mycket och pratade med alla , på svenska ?

0

Bengt Sandh

21 maj 2007 kl. 18:06

Bo i Örebro!

Vi har lägenheter för alla som vill bo i Örebro. Här finns det gott om gök!

Hör av dig till
Riskbyggen

0

cicki T Belgien

21 maj 2007 kl. 18:11

det här är kul http://sv.wikipedia.org/wiki/Onomatopoesi
undrar bara hur svampar låter?

0

Bengt Sandh

21 maj 2007 kl. 18:38

Intressant sida, Cicki!

Att djurs läte beskrivs olika på olika språk är rätt kul att läsa om.
På danska låter ankan “rap-rap” och på svenska “kvack”. Om man sitter på en dansk restaurang med matsedeln i handen och råkar rapa två gånger, kommer kyparen in med anka då?

0

Evus

22 maj 2007 kl. 09:21

Jag har inte hört göken ännu.
Men för några år sedan när vi var i Sthlms skärgård, var det en gök som ko-koade hela helgen fred-sönd iett.

Först tyckte man att det var jätte roligt, men sen blev man rejält trött på ljudet….(hur man nu kan blir det). Vi såg den även.

0

Susann

22 maj 2007 kl. 13:14

Jag hörde den idag här i Dalarna

0

Bo Reyer

22 maj 2007 kl. 13:57

Jag har hört göken hela vintern, men sedan några veckor har den varit knäpptyst. Det är nog dags att fylla på gökuret med nya frön. Finns det någon som vet var man får tag på torkade frön av gökört?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone