0 322 visningar

9 svar

Dagens skörd

G.G

19 maj 2007 kl. 20:05

Lägger in några bilder men har inte namn på alla

0

G.G

19 maj 2007 kl. 20:07

Tre till

0

Irene A

19 maj 2007 kl. 23:23

Den första var väl ganska lik den första här?
http://svampguiden.com/forum/visa/59932

Den andra skulle jag kalla blek toffelskräling.

Den tredje hoppas jag du vet (är det tegelticka?). Vi har dem tyvärr inte häruppe.

I avdelning två är det väl bara tvåan som kan ha ett frågetecken. En spröding, Psathyrella, är det förstås, men arten… gråbrun spröding, P. spadiceogrisea kanske? Det är i alla fall en av de få arterna som kommer tidigt på säsongen.

0

Lena M

20 maj 2007 kl. 07:15

Jag vill gärna veta namnet på den första, såg den själv igår, växte på en tallkotte.

0

GG

20 maj 2007 kl. 07:55

nr 1 luktade nitröst växte i barkavfall Kanske fanns det någon kotte under den hade dock 4 sterigmer
nr 2 toffelskräling
nr 3 växte på asp den hade små porer och var inte så seg som tegelticka gick lätt att bryta isär var inne på rävticka?
näst nr2 ska kolla på P
spadiceogrisea
Tack för hjälpen Irene

0

GG

20 maj 2007 kl. 07:57

Den lilla på tallkotten heter örtaggsvamp

0

Lena M

20 maj 2007 kl. 08:02

Tack för de, sökte på allt som började på tall men det gav inget resultat.

0

G.G

20 maj 2007 kl. 10:00

Nr1 Kan det vara luthätta M.stipata?

0

Irene A

20 maj 2007 kl. 10:30

Jag tror mer på M. leptocephala på nr. 1.
M. stipata växer vanligen i tätare tuvor och har brunare färg.

Jämför med Aronsens beskrivningar på hans suveräna sida MycenaPage:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/list.htm

0

Irene

GG

21 maj 2007 kl. 10:22

Tack för tipset på MycenaPage

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone