är dom giftiga eller… jag har inte prövat någon av dem men öronmurklor slinker med, de kanske inte smakar så bra men om man lagar dem med stenmurkla så smakar allt bra,
vad jag vet är inga Helvellaarter giftiga, men har heller aldrig hört att någon ätit dem. kunde vara skoj att fåreda på varför det är oätliga
Jag vet inte säkert varför man avråder från att äta skålmurklor. Kanske för att de är för små eller smaklösa att bry sig om. Det har påvisats gyromitrin i de flesta Helvella-arter, men i försumbara mängder, långt under de halter som noggrant avkokta stenmurklor har.
Själv har jag aldrig ätit öronmurklor, däremot svart hattmurkla. Den tycker jag är god, med en ganska speciell, lite sötaktig smak, och vit hattmurkla är ju också en populär matsvamp, fast den brukar jag inte hitta så ofta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.