0 330 visningar

11 svar

Förvällning

Murklan

20 maj 2007 kl. 19:10

Har en liten fråga som jag hoppas få svar på.  Försämras murklans smak vid längre förvällning äe rekommenderat?.  Har förvällt c:a   30 minuter för att vara på säkra sidan.

0

FÖRV

20 maj 2007 kl. 21:29

Ska man tolka inget svar som ingen kunskap om ämnet bland de medverkande på forumet

0

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 21:33

vad menar du med förvällning, i vissa böcker skall grönsak snabbt koka upp före tillagning, när det gäller svamp så talar man om avkokning och borthällande av vatten

0

Murklan

20 maj 2007 kl. 21:37

Okej om vi tar samma fråga som svaret gällde men exkluderar ordet förvällning och inkluderar således ordet avkokning hur skulle då ditt svar på den nyligen omfraserade frågan bli då viktigpetter!?.

0

vadå viktig petter

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 21:49

om du vill ha svar på någort så får du faenemej använda rätt ord.
smaken försvinner oavsett ommdu kokar av 1 minut eller 20 minuter pucko

0

vadå viktig petter

Murklan

20 maj 2007 kl. 22:01

Bara för att man har ett säreget intresse behöver man inte särskriva orden man använder. VIKTIGPETTER. Har du sniffat för mycket Stenmurkla ditt maskätna “mycel-pucko”? Försöker du spela Karl Johan bara för att du har en asterix? Kan man inte bara få ett enkelt svar när du ändå förstår vad jag menar?

0

vadå viktig petter

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 22:14

jag gav dej ett svar din sega jävel

0

vadå viktig petter

Irene A

20 maj 2007 kl. 22:15

Om man som jag inte är speciellt förtjust i stenmurklans smak, blir smaken snarare förbättrad än försämrad av (av)kokning…

0

vadå viktig petter

Murklan

20 maj 2007 kl. 22:20

Tack Irene det var snällt. Det var ett enkelt och trevligt svar. :)

0

vadå viktig petter

BaWa

20 maj 2007 kl. 22:22

Jag tycker det verkar som om det kokat över för vissa murklor, månne de glömt hälla bort vattnet som man ska göra några gånger och börja om från början (c)Sven-Ingvars

0

vadå viktig petter

kobran

21 maj 2007 kl. 15:11

ja, det var en ovanligt seg och eldfängd murkla som klas fick på halsen!

Jag blev så paff över tonen i inläggen att jag bara vek mig av skratt över datorn!

Hoppas det bara var lite dåligt morgonhumör och inte att den tonen blir gängse på forumet, nu när vi fått det så lugnt och trevligt igen!

0

Bo E

21 maj 2007 kl. 15:15

Personligen tycker jag att torkning av stenmurklor förbättrar smaken jämfört med avkokning, men det är förmodligen bara så att mer smak bevaras då.

Murkelsåsen 2005 på avkokta murklor var god, men inte så mycket bättre än den man köper i torrpåse, typ Knorr.

Den torkade murklan med sås på gräddmjölk 2007 var en rejäl smakupplevelse med tydligare finess i smaken, tycker jag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone