0 911 visningar

8 svar

Kyrkogårdar?

Jonas A

20 maj 2007 kl. 20:18

Jag såg min första vårmusseron idag (eller ja, den första som jag har lagt märke till i alla fall), bredvid stigen uppe bland lyxgravarna i minneslunden i Norra Begravningsplatsen i Solna.

Vad gäller på kyrkogårdar? Är det tillåtet att plocka svamp där? Jag tror inte att jag skulle vilja göra det i vilket fall som helst, men det vore intressant att veta om man överhuvudtaget får.

0

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 20:21

gammalt skrock säger att du får mask i fingrarna om du plockar på kyrkogårdar, mina fingrar är hela fast jag ofta plockar där, svamparna gödslas både ovan och under ifrån

0

Ingemar

20 maj 2007 kl. 20:43

Du kan väl plocka när ingen ser på. Då kommer de i alla fall till nån nytta. Jag kan annars mycket väl tänka mig att det finns de som stöter sig på det. Jag brukar plocka med mig nån svamp ibland för de kan vara bra ställen för olika arter.
Det kanske är bäst att du kollar Klas fingrar först :o)

0

Bo E

21 maj 2007 kl. 15:39

Har aldrig sett svamp på nyare kyrkogårdar, kanske för att det inte är precis mina favoritpromenadstråk.

Däremot har jag plockat mandelriska på en treudd, en järnåldersgrav från före vikingatiden!
Även nejlikbroskskivling i anslutning till gravar från järnåldern.

Aldrig märkt nåt obehag, men vem vet , ibland har jag ju värk i fingrarna som jag skyller på väderleken!

0

Irene A

21 maj 2007 kl. 19:35

Jag har ofta letat svamp på kyrkogårdar med gamla fina, mossiga gräsmattor. Det är klart att det kan se lite uppkäftigt ut att krypa på alla fyra mellan gravarna i jakt på små fingersvampar och jordtungor, så det har jag undvikit när det har funnits andra besökare där - men något förbud mot svampplockning i sig lär det knappast vara. De gör ändå mos av det mesta i svampväg med de tätt återkommande gräsklippningarna.

0

Lena M

21 maj 2007 kl. 19:39

Och hur förhåller det sig nationalparker, får man plocka svamp där ?

0

Martin

21 maj 2007 kl. 21:48

Alla friväxande svampar får man plocka även i nationalparker, dvs sådana som man inte behöver bryta bort för att få dän, t.ex. tickor.

Givetvis får man inte plocka fridlysta svampar, men det får man ju inte göra någonstans.

Så alla matvampar kan vi plocka var vi vill, både i naturreservat och nationalparker.

0

Martin

21 maj 2007 kl. 21:50

Blev ett syftningsfel där. Tickor får man ej plocka i nationalparker eller naturreservat, då de är fastsittande och måste brytas bort.

0

Karin Hedén

21 maj 2007 kl. 22:10

Hej!
Jag har ett fint kantarellställe på en kyrkogård…
Här är en direktlänk till sidan om att “Plocka i naturen” på Naturvårdverkets hemsida (se gröna fyrkanten till vänster) http://www.allemansratten.se/upload/PDF/Plocka%20i%20naturen.pdf. Det verkar inte finnas några generella regler för vad som gäller i nationalparker och naturreservat. Varje park eller reservat kan ha speciella regler.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone