0 1914 visningar

8 svar

Färga garn med lysticka

MariaB

20 maj 2007 kl. 21:48

Jag är nybörjare och nu har jag provat färga ullgarn med olika svampar jag plockade förra året.
Helt otroligt, både spännande och roligt.
Jag plockade lystickor förra veckan och färgade (med ammoniak i)vattnet var mörkt lila men garnet blev bara ljust bleklila.(Och jag hade mycket tickor i)
Undrar om det kan bli dåligt med färg för att tickorna är lite gamla? En del hade ramlat ner på backen redan och de var lite sunkiga.Kan det spela roll?
Fast i efterbaden hade jag i lite rödskivig kanelspindling, det blev en snygg mörkrosa färg =)

0

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 21:55

om tickorna blivit dåliga kan nog det bli sämre färg. när vi städade herbariet på riksmuseet så blev det över en massa tickor fråm Bömenen (tyskland) från 1800 talet dessa tyckte min fru som färgar gav samma utbyte som om de hade varit torkade förra året

0

Elisabeth J

20 maj 2007 kl. 22:07

Hej Maria!

Om tickorna är plockade nu i vår så har den mycket färg lakats ur dem, men om vattnet var starkt lila verkar det lite konstigt!

Hade du betat garnet med något?
Jag betar alltid med alun och vinsten, det blir vackra mörka färger, och efterbaden blir ljusare.
Om garnet du färgade var obetat tar det åt sig sämre med färg garn som är betat med tennsalt blir inte lila av lysticka! Vill minnas att det blir något brunaktigt.

0

MariaB

20 maj 2007 kl. 22:21

Hej.
Jo jag betade med alun-vinsten, jag använde regnvatten för vårt kranvatten är det mycket järn i och det skulle också kunna störa färgningen tydligen. Hm, det är väl det som är spännande med det hela, att man inte vet riktigt varför ibland.När brukar man kunna plocka årets lystickor ungefär?  Var det du som skrev här i höstas och ville ha motaggsvamp?

0

Elisabeth J

20 maj 2007 kl. 23:15

Hej Maria!

Det var jag som ville ha motaggsvamp och jag fick det också men det blev inte blått om det nu var den.