0 1914 visningar

8 svar

Färga garn med lysticka

MariaB

20 maj 2007 kl. 21:48

Jag är nybörjare och nu har jag provat färga ullgarn med olika svampar jag plockade förra året.
Helt otroligt, både spännande och roligt.
Jag plockade lystickor förra veckan och färgade (med ammoniak i)vattnet var mörkt lila men garnet blev bara ljust bleklila.(Och jag hade mycket tickor i)
Undrar om det kan bli dåligt med färg för att tickorna är lite gamla? En del hade ramlat ner på backen redan och de var lite sunkiga.Kan det spela roll?
Fast i efterbaden hade jag i lite rödskivig kanelspindling, det blev en snygg mörkrosa färg =)

0

klas jaederfeldt

20 maj 2007 kl. 21:55

om tickorna blivit dåliga kan nog det bli sämre färg. när vi städade herbariet på riksmuseet så blev det över en massa tickor fråm Bömenen (tyskland) från 1800 talet dessa tyckte min fru som färgar gav samma utbyte som om de hade varit torkade förra året

0

Elisabeth J

20 maj 2007 kl. 22:07

Hej Maria!

Om tickorna är plockade nu i vår så har den mycket färg lakats ur dem, men om vattnet var starkt lila verkar det lite konstigt!

Hade du betat garnet med något?
Jag betar alltid med alun och vinsten, det blir vackra mörka färger, och efterbaden blir ljusare.
Om garnet du färgade var obetat tar det åt sig sämre med färg garn som är betat med tennsalt blir inte lila av lysticka! Vill minnas att det blir något brunaktigt.

0

MariaB

20 maj 2007 kl. 22:21

Hej.
Jo jag betade med alun-vinsten, jag använde regnvatten för vårt kranvatten är det mycket järn i och det skulle också kunna störa färgningen tydligen. Hm, det är väl det som är spännande med det hela, att man inte vet riktigt varför ibland.När brukar man kunna plocka årets lystickor ungefär?  Var det du som skrev här i höstas och ville ha motaggsvamp?

0

Elisabeth J

20 maj 2007 kl. 23:15

Hej Maria!

Det var jag som ville ha motaggsvamp och jag fick det också men det blev inte blått om det nu var den.
En gång har jag färgat av motaggsvamp och fått mörkt blått.

Jag har hur mycket garn och färgad ull som helst så jag ska inte färga mer har jag bestämt mig men visst är det roligt.

Lystickan är nog bäst att plocka i augusti-oktober det går då att torka den med bra resultat.
Det var en kompis till mig som sa att färgen lakades ur när den fick sitta för länge.

Jag har hört att man ska kunna färga på barken av björk på våren när trädet savar, om du sett en avhuggen björkstubbe på våren så rinner det rosaaktig vätska, jag har inte själv provat.

Rosa och ljungfärger kan man få om man har i lite ammoniak i vattnet när man färgar med blodspindelskivlingar.
Men sedan gäller det att inte ha i mycket ättikssyra i sista sköljvattnet för då försvinner den vackra färgen.

Vacker gul färg får man av skvattram som snart blommar den doftar så gott när man kokar den, man kan använda hela växten även blommorna.

0

Elisabeth,

MariaB

21 maj 2007 kl. 23:14

Jag plockade massor av motaggsvamp i höstas och torkade, (och jag är säker på att det är den för det är en stor gammal tallplantering, inte en gran så långt ögat ser..), sen var jag på svampytflykt och träffade en trevlig kvinna som är erfaren att färga och hon sa bestämt att motaggsvampen skulle vara gammal, helst lite rutten.Jag plockade då gamla och lät dem stå i en hink ute till för en månad sedan (det såg helt ruttet ut men luktade knappast alls) Sen gjorde jag 2 exakt likadana bad (alun-vinsten-ammoniak)fast det ena med färsk torkad motagg och det andra med “rutten”.Det med färsk blev inget alls, såg bara lortigt ut men det med rutten svamp blev iallafall blågrönt men inte speciellt mörk färg. Tror jag fegade lite med ammoniaken för då hade jag inget recept.Så det ligger nog något i att den ska vara gammal. Men jag har kvar av den torkade färska om du vill ha, du kanske lyckas bättre.
Intressant med ammoniak till blodspindelskivlingarna, det var alltså därför jag fick den rosa färgen, trodde det var för att jag hade lysticka kvar i kastrullen.
Jag hade torkat sandsopp (med rören borttagna) att äta men gillade inte smaken så jag använde dom att färga med istället och det blev en fin klar mild gul färg, då utan rörlager.
Läste någonstans att sammetsfotad pluggskivling kan ge olivgröna färger på obetat garn, har du provat det eller har du något annat förslag på gröna färger?
/MariaB

0

Maria B

Elisabeth J

21 maj 2007 kl. 23:34

Hej igen!

Det kanske stämmer att motaggsvampen ska vara mogen också, då jag fick mörkblå färg var den gammal svampen och så betade jag med tenn, gillar egentligen inte det för att garnet blir strävt och kemikalier.
Alun är ju en sorts salt som man t.o.m. använder när man lägger in gurka. Om man ska väva av garnet gör det inte så mycket om det är strävt.

När PH värdet ändras i badet kan det ske vissa färgförändringar ex. blodkanelspindling om du har ättika i badet = surt då blir färgen orange-röd. Ammoniak i badet eller pottaska basiskt bad då drar färgen åt violett eller blått.
Därav namnet potteblått, urin fick jäsa det har jag läst i något gammalt färgrecept, och så färgade man med det.

Sammetsfotad pluggskivling har jag fått olivgrönt någon gång men även vinrödgråbruna toner.
Svampen innehåller nämligen flera färgämnen så man vet aldrig vad det blir.

Mycket vacker grön får man av vassvippor som blommar i början på augusti badet blir som rödvin i färgen men garnets färg blir grönt med alun/vinsten.
Betar man olika grå nyanser på garnet så får man olika gröna nyanser, färgen är inte oliv men vacker mörkmossgrön helt annorlunda än alla andra gulgröna färger från björk, daggkåpa, m.m.

0

Grön färg

gunhild

22 maj 2007 kl. 08:01

Tallgråticka ger grön färg.

0

Grön färg

Tina Nordberg

22 maj 2007 kl. 08:56

Lysticka avnänds väl vid färgning av reflexvästar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone