Det finns några bra ordspråk som jag blev pinsamt medveten om i dag:
Gräset är inte grönare över ån efter vatten och
Man ska inte gå över ån på andra sidan staketet.
När jag var ute på en av de dagliga promenaderna med vår älskade dvärgschnauzer Rufus råkade jag möta en granne som jag sällan talar med men i dag var det liksom läge för att stanna upp ett tag och utbyta artighetsfraser. En hund är ofta den bästa länken mellan människor så tack vare honom fick jag ett mycket värdefullt tips inför kommande svampsäsong.
Eftersom jag har en fullständigt obegriplig passion för Karl-Johansvamp tar jag alltid tillvara på alla tillfällen att klura ut var dessa kan täckas häcka. Mitt närmsta ställe hittills ligger ett par kilometer bort men de bästa ligger på flera mils avstånd.
Nämnde granne vet att jag är en hängiven svampdåre och vi kom osökt in på detta delikata ämne. Mötet ägde rum c:a 50 meter från mitt hus som ligger alldeles intill en skog som jag aldrig har tagit på allvar utom när det gäller att dumpa trädgårdsavfall i den. Skottkärrorna går stundtals i skytteltrafik mellan husen och skogen, och incidenterna är många. För en vecka sedan fick jag punka med kärran full av rabarber så det blev en tråkig dag för mig.
Nåväl, denna skog berömdes i lyriska ordalag av grannen för att DÄR VÄXER SÅ MYCKET KARL-JOHAN VARJE ÅR!
Vaaa?
Jo, där växer så mycket Karl-Johan varje år.
Jaha, det vet jag om, svarade jag och fick plötsligt väldigt bråttom att säga “hej då” och väcka den nu på asfalten liggande och sovande hunden med kommentaren: “Nu går vi hem, Rufus, grannar är inget att bry sig om”...
Hur i allsin dar kan det växa Karl-Johansvamp på andra sidan staketet där vattnet alltid är grönare än på andra sidan ån?
Sens Moral:
Sök svampen närmare än du tror och gör en insats för minskad energiförbrukning!
Puuuh!
Hej Bengt!
Du kanske minns mitt inlägg som handlade om ditt tjafsande med Per D.Jag använde nog ganska många hårda ord den gången.Jag vill bara ha ett intressant och läsvärt forum.
Nu har du med eftertryck visat att vi kan ha det också.Ditt inlägg “Gå över ån?” är helt underbart.
Jag kan berätta en historia i detta ämne.Jag drog till Hälsingland (Jag bor i Östersund)i sedvanlig ordning för att plocka Karl Johan(TallKalle).När jag kom dit jublade jag i himmelens höjd för alla dessa hundratals “Kallar” som stod redo att plockas.
Alla var halvruttna och fulla med larver.Moloken drog jag hemmåt.Dagen efter tog jag en avstickare från motionsspåret i Lugnvik c:a 400 m från hemmet och hittade rätt många Karl Johan.
Hoppas du inte är allt för sur på mej.Jag säger som Karl-Oskar och Kristina i Nybyggarna/Utvandrarna.“Vi sa va di allra goaste vänner, di allra goaste vänner.
MVH/Mikael"MoDo Hockey"Lindqvist
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.