Läste att det finns gott om dessa i Värmland nu och blev nyfiken.
Enligt databasen är “kamskivling” samma svamp som jag sedan barnaåren kallat “ringlös flugsvamp”.
Senare har jag sett benämningen “strimmig flugsvamp”.
Är “kamskivling” en ny benämning? Är de ett eget släkte som inte har med flugsvamp att göra eller varför detta namnbyte?
Har man några nya rön om svampens matvärde? Jag äter den varje säsong som blandsvamp och tycker den är OK.
Jag tror att beteckningen kamskivling introducerades för att skilja dem - de “ätliga” (strimmiga och ringlösa) flugsvamparna från den grupp flugsvampar som har ring, där flera arter är giftiga även efter tillagning (fast de ringlösa är också giftiga i rått tillstånd).
Under en period gick kamskivlingarna under ett eget släktnamn, Amanitopsis.
I nyare systematik tillhör alla återigen släktet Amanita, uppdelningen i undergrupper är annorlunda, men de svenska namnen på “kamskivlingarna” kommer nog att bestå, oavsett i vilken undergrupp de landar i framtiden. Här har vi ju fått lära oss av Svea m.fl. att om en svamp heter en sak, så ska den heta det och inget annat för evärdeliga tider.
I en relativt nytryckt svampbok med gamla anor skriver Olle Persson i förordet till den 9:e upplagan av Svampar av Bengt Cortin:
De ätliga kamskivlingarna (ringlösa flugsvamparna) har försetts med triangel. Det finns ingen anledning att äta flugsvampar. Den oerfarne svampplockaren kan göra ödesdigra misstag.
Jag tog inte hem den bruna kamskivlingen för att äta den, utan lät den stå kvar på växtplatsen.
Dessa färgvarianter känner jag igen från beskrivningen av ringlös flugsvamp och jag har noterat och plockat de flesta varianterna.
Brun och orange kamskivling tror jag är de vanligaste, i alla fall i mossig barrskog. Har även funnit de större parkformerna i gräsmark.
Hur giftig är den som rå?
svar till Gunilla L:
Ingen fara för min del vad gäller förväxling, jag känner dessa skivlingar väl.
Däremot blev jag lite överraskad av att de bedöms som giftiga i rått tillstånd och undrar bara hur giftig och hur mycket man behöver få i sig för att bli sjuk eller illamående?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.