Bilderna är inte så detaljrika, bl.a. är skivorna överexponerade så att man inte ser vad de egentligen har för färg, men allt tyder på att det är vårmusseron.
Vill du själv försäkra dig om att det inte är bolmörtsskivling, kan du försöka ta sporprov på ett exemplar. Det finns olika metoder, men jag brukar göra så här:
Skär av en väl utvuxen hatt och lägg den (eller en bit av den) med skivorna nedåt på en bit gladpack och placera ett glas ovanpå så att svampen inte hinner torka. Efter ett par timmar kan man titta efter om det har blivit någon sporfällning och kontrollera färgen på den.
Bolmörtsskivlingen har rosa sporer, vårmusseronen vita.
Har letat bland fynduppgifter om bolmörtsskivling, och det tidigaste fynddatum jag hittade var 2 juli, annars var de huvudsakligen under augusti till och med oktober. I maj är det nog för tidigt att räkna med dem som förväxlingsart till vårmusseron, men det är inget som jag skulle våga garantera, och de båda arternas växttider kan delvis överlappa varann lite senare under sommaren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.