0 433 visningar

9 svar

vårmusseron?

Sofia Hallström

22 maj 2007 kl. 18:46

Hej

Jag tror att jag har vårmusseron i min trädgård men undrar om någon kan hjälpa mig att vara säker på att det inte är bolmörtskivling.
FIA

0

Irene A

22 maj 2007 kl. 19:40

Bilderna är inte så detaljrika, bl.a. är skivorna överexponerade så att man inte ser vad de egentligen har för färg, men allt tyder på att det är vårmusseron.

Vill du själv försäkra dig om att det inte är bolmörtsskivling, kan du försöka ta sporprov på ett exemplar. Det finns olika metoder, men jag brukar göra så här:
Skär av en väl utvuxen hatt och lägg den (eller en bit av den) med skivorna nedåt på en bit gladpack och placera ett glas ovanpå så att svampen inte hinner torka. Efter ett par timmar kan man titta efter om det har blivit någon sporfällning och kontrollera färgen på den.
Bolmörtsskivlingen har rosa sporer, vårmusseronen vita.

0

klas jaederfeldt

22 maj 2007 kl. 23:01

dessutom är det inte dax för bollmörtsskivling ännu

0

Svampnörden

23 maj 2007 kl. 19:26

Som Klas säger! Det är inte dags för bolmörtsskivling ännu så det är därför jag vågar plocka dem.

0

Lena M

23 maj 2007 kl. 20:41

Jag är på jakt efter denna svamp så imorgon blir det en annan kohage, skam den som ger sig.
En bild ifrån dagens hage, det är en härlig tid nu.

0

Fia

24 maj 2007 kl. 12:33

Tack för svaren :) I för sig hade jag läst mig till allt innan. Men är väldigt försiktig när det gäller svampar jag inte plockat innan, och speciellt när den har förväxlingssvampar som bolmörtsskivling!

När kan man förvänta sig bolmörtsskivlingen då, som tidigast?

0

Tina Nordberg

24 maj 2007 kl. 13:26

Härlig somrig bild Lena.

0

Irene A

24 maj 2007 kl. 17:52

Har letat bland fynduppgifter om bolmörtsskivling, och det tidigaste fynddatum jag hittade var 2 juli, annars var de huvudsakligen under augusti till och med oktober. I maj är det nog för tidigt att räkna med dem som förväxlingsart till vårmusseron, men det är inget som jag skulle våga garantera, och de båda arternas växttider kan delvis överlappa varann lite senare under sommaren.

0

Kapten Hammock

25 maj 2007 kl. 11:47

Växer bolmörtskivlingen i häxringar på samma sätt som vårmusseronen?

0

Irene A

25 maj 2007 kl. 16:33

Jag har inte så mycket erfarenhet av bolmörtsskivlingen, men jag har sett den i ekhagar på Gotland, och då har den vuxit i häxringsliknande formationer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone