0 288 visningar

12 svar

I kohagen

Lena M

23 maj 2007 kl. 13:51

hittade jag dessa söta svampar men vad är det ?
En liten bit bortom de här sidenmatta ljusa svamparna, foten var ihålig, vet inte heller vad det är.
Också en konstig murkla i fel miljö , bland gräs och den växte på en murken träbit. Foten är platt, brun och även hattköttet är brunt på insidan. Är det en stenmurkla trots allt ?

0

Grethe F

23 maj 2007 kl. 14:39

Vad söta dom är du har da tur med att hitta svamp

0

Ingemar

23 maj 2007 kl. 16:26

Veckad bläcksvamp
Guldskivling? Den har i så fall gulaktig innan.

0

Irene A

23 maj 2007 kl. 17:23

Instämmer med Ingemar.
Hur guldskivlingen ser ut i olika stadier kan man se genom bildsökning på Bolbitius titubans.

Och murklan tycker jag nog ser ut som en stenmurkla trots allt.

0

Lena M

23 maj 2007 kl. 18:58

Tack för hjälpen, va vacker guldskivlingen var i ” färskt ” tillstånd.
Ett underbart väder som jag hoppas fortsätter över helgen.

0

Hans v E

24 maj 2007 kl. 10:10

Veckbläcksvamp
Vitspröding (tidigare vit slöjskivlig)
Stenmurkla

0

Lena M

24 maj 2007 kl. 19:41

Ja vem ska man tro på ?
Guldskivling eller vitspröding ? Jag får kanske singla slant.

0

Hans v E

24 maj 2007 kl. 23:06

Här kan du jämföra guldskivling och veckbläcksvamp, vuxna i samma gräsmatta i höstas.

0

Lena M

25 maj 2007 kl. 10:07

Hans, då lutar du åt vit sprödskivling?
Har läst om båda allternativen och om ditt förslag står det att den är vit i torka så visst är det möjligt, men säger inte så mycket mera för jag är novis.

0

Hans v E

25 maj 2007 kl. 10:58

Tvåan tror jag är vitspröding, ja.
Den har det ju aldrig varit något annat förslag på, eller?

0

Lena M

25 maj 2007 kl. 11:23

Men är jag så trögfattad, är guldskivling och vitspröding samma art ? Den första föreslog Ingemar och Irene .
Veckad bläcksvamp på den första

0

Irene A

25 maj 2007 kl. 16:27

Detta var i alla fall min åsikt:
1. veckad bläcksvamp
2. guldskivling
3. stenmurkla

0

Hans v E

25 maj 2007 kl. 17:49

Förlåt, nu ser jag att tvåan nog kan vara guldskivling också! Vi glömmer vitsprödingen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone