Hej!
Jag så någonstans att du skrev att goliatmusseron inte växte i dina trakter kring Linköping. Lyckligtvis kan jag berätta att du har fel.
Jag har själv hittat tiotals av den utanför Norrköping och även sett lovande lokaler i Linköping. Goliatmusseronen är ju funnen ända ned till södra Småland och i Halland så i Östergötland växer den nog mer frekvent än vad många tror, 5-10 stycken går det säkert att hitta på mindre hällmarksområden om bara vädret varit det rätta.
Läs mer i länken så får du information om sydliga fynd av goliaten.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=43620&fnr=1&sok=goliat&Start=0&Offset=50&12
Oj, är det så länge sedan jag var inne på det här forumet…?
Jag hade fått ett meddelande ifrån dig i maj.
Tack för din info.
Har du hittan någon goliat i år?
Jag har inte haft tid att gå i skogen den här säsongen än. Jag var ute för första svamplocket i förra veckan.
Om jag ska börja leta goliatmusseron så får jag leta upp lite andra marktyper än de som jag går i idag. Men det ska bli spännande, för nu vet jag att jag kanske kan ha en chans att hitta även den här svampen i trakterna.
Hej, ang. goliatmusseron i Ög.
Hösten 1958 hade jag skogspraktikantjobb i Häradstorp, söder om Rejmyre, och hittade då mina första goliatmusseroner strax norr om sjön Holpen. Någonstans i “avlagringarna” ska jag ha svartvita foton av den—och möjligen närmare lokaluppgifter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.