0 317 visningar

9 svar

I gräsmattan

Lena M

26 maj 2007 kl. 08:36

såg ja de här svamparna nu på morgonen. Bruna med ljusare skivor, ihålig fot och hela svampen var spröd, smaken kan jag inte ta igen men inte oangenäm, ingen doft. Vad heter den ?

0

Irene A

26 maj 2007 kl. 10:33

Det är någon rödskivlingsart. De är inte enkla att artbestämma, se bara på den här hemsidan:
http://www.entoloma.nl/html/entolomaeng.html

Ska jag komma med en gissning på någon av de vanligare gräsmattearterna, blir det silkesrödskivling, Entoloma sericeum. I så fall ska den ha lite lukt och smak av mjöl.
http://grzyby.strefa.pl/Entoloma_sericeum.html

0

Lena M

27 maj 2007 kl. 08:26

Jag har läst om rödskivlingarna nu men inte vet jag, litar på dig du brukar ha rätt.
Den här hittade vi i kanten på hästhagen och vi kan inte klura ut vad det är. Smak obetydling, doft mild.
I Gysinge naturreservat inte en enda svamp, snustorrt.

0

Lena M

27 maj 2007 kl. 08:29

Men oj vad fel det blev, så här ska det vara.

0

Evus

27 maj 2007 kl. 09:21

Ha, ha Lena.
Det var två riktigt fina “svampar” det.
Vad kan det vara för arter mån tro?
:-))

0

Helena A

27 maj 2007 kl. 09:35

Jag har artbestämt den ena till
evus drickus kaffus.
Mailade Lena om att antagligen är extremt sällsynt och bara förekommer i ett exemplar.

0

Tina Nordberg

27 maj 2007 kl. 09:44

KAFFEdrickande är väl inte så typiskt för svampar.De jag stött på dras oftast till öl.Ses inte sällan på fester (skivor) därav namnet Pilsnerhävskivling.
De hu hittat ser ut ha det trevligt.

0

Irene A

27 maj 2007 kl. 09:52

Så hemskt fel såg det inte ut att vara med en kaffepaus i vackert sommarväder :-)
Hästhagens svampar, ja, där fanns ju vitsprödingen, Psathyrella candolleana!

0

Samma svampen?

Elisabeth J

27 maj 2007 kl. 10:35

Hej Lena!

Är det samma svampen på bild 1 och 2 ?

Det är ju så olika färg på dem?

0

Lena M

27 maj 2007 kl. 11:04

Tack för namnet Irene och Elisabeth det är samma svamp på växtplats och i skuggan på trädgårdsbordet.
Hur kan det vara så torrt i Gysinge med sådana vattenmängder som störtar ut för Dalälven, bredvid reservatet, mäktigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone