Jag var i Italien för ett par veckor sedan och blev konfunderad. Har alltid trott att det som där kallas “Porcini” är vår Karl Johan rätt och slätt. Men när jag tittade närmare på dem som fanns till salu på torget tyckte jag inte att de hade något vitt “nät” uppe vid hatten. Foten såg snarare ut som på en brunsopp, fast knubbigare. Är det någon som har koll på de italienska beteckningarna? Man kanske bara kallar alla soppar för Porcini?
Hej, en koll på nätet tyder på att det är just Karl Johan (Boletus edulis):
http://en.wikipedia.org/wiki/Porcini
Ja, så verkar det onekligen vara. Men i den artikeln står det också flera arter nämnda som porcini. Misstänker att det jag såg på marknaden var rödbrun stensopp, Boletus pinophilus… Den ska enl databasen ha rödbrun fot - och det var det jag tyckte var så skumt med de italienska “Karl-Johannarna”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.