0 812 visningar

7 svar

Vilken svamp????

Elisabeth J

26 maj 2007 kl. 22:23

Hej!

De här svamparna växer i min mossiga gräsmatta.
De doftar inget speciellt, men smak av mjöl och besk eftersmak.
Det växer ett buskage av plommonbuskar eller krikon bredvid.

Vilken svamp?

0

En annan vit svamp vilken??????

Elisabeth J

26 maj 2007 kl. 22:49

Hej!

Här kommer en annan vit svamp som jag tror är vårmusseron.
Fyndplats Kinnekulle.

Frågor om vårmusseron?             
Påminner den ibland om färgen på hatten av blek taggsvamp?
Är den torr och lite sträv i konsistensen.
Mycket kompakt och täta skivor i hatten.

Doft:mjöl

Vårmusseron???? Ej fotad på växtplatsen!

0

Vita svampar

Irene A

27 maj 2007 kl. 11:07

Vårmusseronerna håller jag med om, även jämförelsen med hattytan på blek taggsvamp. Torr och sträv är den väl bara i torka, men den beigerosa färgen känner jag igen hos vårmusseronen också.

Den första som växte under plommonträd tror jag är rödsporig (kolla!) och kan vara en sällsynt och dåligt känd art som är nära besläktad med mörkrödling: vitrödling, Entoloma niphoides.

0

Eva

27 maj 2007 kl. 12:53

Trevligt Elisabeth om det är E. niphoides du funnit
Hade själv en gissning på E. saepium slånrödling Det gäller att titta noga på dessa våriga vita svampar Tur att en del är rödsporiga

0

Irene!

Elisabeth J

27 maj 2007 kl. 13:57

Att det är en Entoloma är jag säker på

Kan man skilja på Enoloma niphoides vitrödling och Entoloma saepium slånrödling på sporerna?

Eller kan du ge mig andra karaktärer som skiljer dem åt?
Kommer vitrödlingen tidigt på säsongen också?

0

Irene A

27 maj 2007 kl. 15:16

Jag skulle också vilja veta hur man säkert kan identifiera vitrödlingen (den räknas som giftig medan slånrödling anses vara ätbar - inte för att jag skulle rekommendera någon att prova..)

Det finns en sektion bland rödskivlingar (Nolanidae) som kommer på våren och bildar en speciell typ av mykorrhiza, med alm, och träd och buskar tillhörande Rosacea.
Dit hör mörkrödling (E. clypeatum med flera varieteter), vitrödling (E. niphoides), slånrödling (E. saepium), majrödling (E. aprile) och E. saundersii.

Beskrivningar av vit- resp. slånrödling är ganska likartade, men slånrödling får något kraftigare fot. Mikroskopiskt har de ingen mätbar skillnad på sporerna, men slånrödlingen har ett brunt pigment i hyferna, och den rodnar i skador, ofta synligt i fotbasen.
Båda arterna kan ha samma värdträd, men plommon brukar anges speciellt för vitrödlingen.

På sidan 42-43 i det här pdf-dokumentet finns beskrivningar (på franska):
http://projet.aulnaies.free.fr/Florules/AMANITALES-PLUTEALES-ENTOLOMATALES.pdf

och här finns bilder av båda:

http://www.entoloma.nl/html/entolomaeng.html

Det var de påfallande vita fötterna och skivorna (och växplatsen) som fick mig att tro på vitrödling i det här fallet.
Men slånrödling är säkert också tänkbart.

0

Tack Irene!

Elisabeth J

27 maj 2007 kl. 23:34

Tack för ditt utförliga svar.
Imorgon ska jag kolla om svampen rodnar vid fotbasen.

Ska också torka ett par ex.och fota dem igen det är ganska rikligt med dem.

0

Elisabeth

Irene A

28 maj 2007 kl. 09:50

Om du har möjlighet, så passa på att torka flera exemplar när det finns många av dem. Du kanske kan få hjälp med artbestämning om du skickar en kollekt till Svengunnar på Fytoteket i Uppsala.

Det finns väldigt få fynduppgifter av både vit- och slånrödling, men jag vet inte om det beror på att de är sällsynta eller bara besvärliga att examinera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone