0 270 visningar

6 svar

Svamp under vattnet ?

Alf Pallin

26 maj 2007 kl. 22:52

Dom här små svamparna, bara några mm,  växer på samma lövpinne helt under vattnet, den oranga tror jag heter bäckmurkling, men vad är den gråvita för någonting?

0

Hans v E

27 maj 2007 kl. 00:23

Bäckmurkling - Vibrissea truncorum är rätt.
Den andra är bäckspik - Cudoniella clavus.

0

Tina Nordberg

27 maj 2007 kl. 09:46

Oj vad smått o sött i min smak.
Bra jobbat.

0

Lena M

27 maj 2007 kl. 19:18

Jag håller med och är full av beundran över fotona på dessa minisvampar som du och flera tar.

0

Vad har du för kamera?

Marit D

30 maj 2007 kl. 14:15

Jag är också hemskt förjust i dessa små rara svamparna och skulle vilja kunna ta fina bilder. Finns det bra små digitalkameror som tar sådana fina bilder eller bör man ha en systemdigital?

0

Vad har du för kamera?

Ingemar

30 maj 2007 kl. 17:46

Du kan ta fina bilder med de flesta kompaktkameror också, Marit. Problemet kan vara att få fokus rätt vid makrofoto. Ett litet stativ är ett bra hjälpmedel för att minska risken för skakningsoskärpa.
En systemkamera är förstås bättre men den kostar mer och det är mer att släpa på och då är risken att man inte har nån kamera alls när det blir läge.

0

Vad har du för kamera?

Irene A

30 maj 2007 kl. 18:09

Bra synpunkter, Ingemar.
Ett annat knep att komma “närmare” är förstås att ha en kamera med många megapixlar, så att bilden tål att förstoras mer och beskäras efteråt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone