kyligt och regndis som inte lockar till skogspromenader, men i dagstidningen var det en fin bild på björn som lufsar i skogarna ca en mil härifrån.
Dessutom har jag två hackspettar som stressar mig och vill ha mat hela tiden och går det inte tillräckligt fort så hackar de i väggen.
En skatta fick mig att skratta igår , den lyckades få tag i en brödbit från det lilla fågelbordet och flög iväg och gömde den i gräset. Men för att vara på den säkra sidan, att ingen skulle hitta den så lade hon lite löst gräs ovanpå.
Ja, man får roa sig så gott man kan i väntans tider, vad gör ni ?
Tråkigt och grått här också, kanske det spricker upp så man kan gå ut en sväng i eftermiddag efter jobbet.
Jag var med om en liknande sak som du med skatan.
I mitt fall var det en kråka som stal löjor från mig.
Jag håvade löjor som jag skulle ha som bete.
När jag gick iväg en bit från hinken hoppade en kråka fram och snappade åt sig en löja, hoppade iväg till en grässlänt, repade gräs och täckte över löjan.
Sedan hoppade kråkan tillbaka mot hinken.
När den märkte att jag tittade på den låtsades den som ingenting och strosade till synes ointresserad omkring en bit från hinken, men när jag vände ryggen till var den snabbt framme vid hinken igen och samma procedur upprepades.
Roliga historier.
Här är det också ett riktigt gråväder.
Jag kan intyga att Lena har ett rikt/roligt fågelliv inpå husknuten.
Dessa två hackspettar som var så roliga, som du Lena lyckades fånga en av dom på bild också. Kan du inte visa bilden här?
I dag ska jag till Tungelsta till blom(pelargon)vänner och även till ett “trädgårdsmästare-öppet-hus”.
Jag ska inte handla någonting bara “titta” :-)
men hård nordanvind, så det känns som läge att leta upp något lämpligt hygge att söka svamp på idag.
Häggen har just slagit ut här, potatisen lades ut i täckodlingen igår, det börjar vara dags för första gräsklippningen för i år, och jordgubbslandet borde rensas (brukar hitta klockmurklor där).
Det var många år sen jag såg och hörde så mycket småfåglar i träden runtomkring, till lycka för alla grannskapets katter också..
Grått och duggregn här som igår.
Har ingen bra fågelhistoria men våra ekorrar kan vara fyndiga. Brukas samla ekollon som jag bjuder de små liven på under vintern.Stod och tittade ut genom verkstadsfönstret och fick se kurre i fågelstugan och norpade åt sig ett ollon.Sedan skuttade den ut på gräsmattan, såg sig omsorgsfullt omkring. Grävde en grop och lade ner sin skatt.Täckte gropen och stampade till marken ordentligt med framtassarna.Riktiga jämnfotatag.Hämtade sedan nästa och nästa o…..........
Lavskrikan är nog min favorit bland fåglarna. Den är så nyfiken och gillar hundgodis som jag alltid har i fickan. Förra veckan var jag nära att fånga den på bild, men precis som jag skulle knäppa kunde inte min kompis Zpacy hålla sig längre och dom flög sin väg.
Här i Örebro är det lite gråkallt och blåser snålt till och från.
Jag åkte på ett återfall av smärtsamt ryggskott i helgen som gick, så då blev det ingen skogspromenad för mig, och nu gör det ont både när jag sitter, står och framför allt när jag byter ställning.
Sitter på jobbet nu, och här har jag ett bra ställe att hänga ut mig och sträcka ryggen i alla fall! Det är så jag botar dessa smärtsamma tillstånd som jag klarat mig från under nästan ett år nu!
Måtte det släppa till helgen för då vill jag bara ut i skogen igen!
Aha! det förklarar varför jag hittade mitt sto i en tall!
Har en kurrehistoria som är rätt söt men det blev lite besvärligt. Kurre hade av en eller annan anledning bestämt sig för att hälsa på hemma hos grannen. Allmän oreda så de stängde in honom på “kontoret” och öppnade alla fönster. Så småningom hittade han ut men först gnagde han på nåt han tyckte liknade godisremmar: datakabel, mums! Med lite IT-besvär som resultat. Men hans e-mail till Piff&Puff gick iväg;)
Hej Lena!
Snygg bild på Hackspetten, visst är de roliga att titta på.
Jag har mycket småfåglar kring vårt hus.
Svart o vit flugsnappare, blåmesar, talgoxar, sädesärlor.bofinkar, och så skator, kajor och kråkor de är riktiga rovfåglar.
För ett par år sedan satt skatorna och lurpassade på blåmesungarna när de blev flygfärdiga, skatan tog alla ungar utom en.
I år är det en talgoxe som har fått ungar i holken vid garaget, jag ser hur skatorna flyger och kontrollerar, vad kan man göra när de ska ut på första flygturen?
Ett annat problem som min granne har är att en sädessärla ger sig på backspeglarna på bilen han ser en rival i spegeln.
Även om speglarna är infällda på bilen så skitar han ner något otroligt.
Finns det någon som har ett bra tips?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.