Jag hittade dessa murklor under vinbärsbuskarna på vår gård i morse. Blev helt paff och skyndade mig genast att plocka dem. För det kan väl inte vara något annat än toppmurklor? Det jag blev lite fundersam på var foten på murklorna. Som syns på bilderna så har foten vindlingar liknande de som finns på hatten. Jag har inte sett dessa på någon bild av toppmurklor förut. Men det finns ju flera arter vad jag förstår. Kan någon svampkunnig kanske identifera vilken art av toppmurkla det är frågan om? Sen funderar jag lite på hur jag ska tillaga dom.
Tack så mycket för de snabba svaren! Jag ska nog hålla koll på dom där vinbärsbuskarna i fortsättningen. Kanske kommer det fler? Jag ska prova det där receptet också. Det låter jättegott.
Ska jag förresten koka av murklorna först? Har läst att det rekommenderas men det är väl bara pga förväxligsrisken med stenmurkla? Och om jag skulle torka svampen hur gör jag då?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.