0 269 visningar

9 svar

Tacksam för svar

GG

1 jun 2007 kl. 11:50

Börjar komma lite uti markerna efter regnet.Tacksam för namnförslag på rödskivlingen den växte med planterade rönnar, luktar mjölaktigt.

0

G.G

1 jun 2007 kl. 11:54

Gissa gärna trevlig helg

0

Lena M

1 jun 2007 kl. 12:40

Ja det var inte lätt.

Gissar vargmjölk på den första,
den andra någon flugsvamp?
Och tre , ingen gissning.

0

Irene A

1 jun 2007 kl. 22:21

Ja, nu börjar det bli besvärligt med tanke på att det kanske inte längre är enbart utpräglade vårarter som dyker upp. Men någon av mörkrödlingens varianter (E. clypeatum) skulle jag fortfarande gissa på.

0

Lena M

2 jun 2007 kl. 07:48

Det är ingen som vågar gissa som det verkar, kan du inte säga vad det är för jag är nyfiken.

0

Svar

GG

2 jun 2007 kl. 10:02

nr1 Vargmjölk
nr2 Rodnande flugsvamp lätt att känna igen då den rodnar i köttet Den kan dock vara mycket variabel i storlek
nr3 Sköldskivling Rosa sporpulver
växer på murken löv o barrved

0

Irene

GG

2 jun 2007 kl. 10:08

Tack för hjälpen Svåra arter Men det är spännande nu när det börjar komma svamp lite här o var Såg imorse de där små bruna vårbrokskivling?i gräsmattan

0

Svar

Lena M

2 jun 2007 kl. 18:25

Tack för svaren GG, 1 ½ rätt kan jag väl få för jag blir så glad åt lite.

0

GG

Irene A

2 jun 2007 kl. 21:01

Jag försökte hitta mer info om en rödskivling som ska heta Entoloma bahusiense, som eventuellt kunde ha passat in på dina svampar. Men det verkar inte som om det är en allmänt erkänd art, och de fåordiga beskrivningarna är dessutom motsägande. Det är bara en gissning från min sida att även den räknas som en variant av mörkrödling.

Jag brukar hitta vårbroking här i gräsmattan i början av juni. Så här års tror jag i alla fall inte att det finns något att förväxla den med.

0

Lena

GG

3 jun 2007 kl. 11:42

Håller med man blir himla glad när man gissar rätt Det är ju bara att gissa på man vet ju att det kommer ett rätt svar i slutändan av de duktiga stjärnorna.Tack till dessa

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone