Har för första gången frångott mina principer att bara plocka kantareller, har nu plockat något som jag tror är grynsopp, de har (en del av dem i alla fall) små droppar på hattens under sida, översidan är brungul till brun och slemmi, undersidan är gulvit till helt gul, foten är vit med bruna fläckar. Nu undrar jag finns det någon svamp som är oätlig eller giftig som jag kan förväxla med denna? hur mycket ska jag rensa bort? hur anrättar jag den (ska jag göra som med kantareller och steka bort vattnet i dem)? Mycket tacksam för svar.
Förväxlingssvampar enligt databasen kan vara smörsopp, den är läcker.
Smörsoppen har en mörk ring på foten och en avdragbar hatthinna som bör avlägsnas före tillagning.
Nästa förväxlingssvamp är örsopp, en ätlig sopp, men inte lika fin som smör- och grynsopp. Den är lite mer som tvättsvamp i porlagret och växer ofta i klungor i tallskogar.
Såvitt jag vet löper du ingen risk om du steker upp dina fynd på liknande sätt som kantareller, eller varför inte tillsammans med dem. Jag tycker att de flesta soppar är bra blandsvamp utan specifika smaker som “krockar” med kantarellens.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.