0 2018 visningar

12 svar

Vilken mussling?

Alf Pallin

2 jun 2007 kl. 15:37

Kort och gott, vilken mussling har jag hittat? Växer på rönn.
Smakar milt och luktar svamp.

0

Lena M

2 jun 2007 kl. 17:13

Ta inte detta som ett svar, men kan det vara broskmussling ?
Kolla, medan du inväntar expertis.

0

Hans v E

2 jun 2007 kl. 18:31

Nej, inte broskmussling, jag tror närmast på ostrondito.

0

Lena M

2 jun 2007 kl. 18:41

Tyckte att hattfärgen på ostronmusslingen var betydligt mörkare, men den här svampen ser ut att börja torka, så jag betvivlar inte att du har rätt, det var bara en gissning ifrån mig.

0

Elisabeth B i Umeå

2 jun 2007 kl. 19:29

Ser ut som ostronmussling, brukar vara tidig och kan bli mörk om den får mycket ljus.

0

Hans, Elisabeth.

Alf Pallin

2 jun 2007 kl. 22:18

Ostronmussling, tack för svaren.

0

Hans, Elisabeth.

Bo E

4 jun 2007 kl. 16:03

På rönn!

Har tidigare ställt frågan och fått svar “mjukmussling” på denna.

Kollar igen om det stämmer och hur den i så fall skiljs från ostronmusslingen.

0

mjuk- eller osron?

Bo E

5 jun 2007 kl. 14:41

Hur skiljer man dessa musslingar på rönn?

0

Hans, Elisabeth.

Hans v E

5 jun 2007 kl. 19:42

Jag klarar tyvärr inte denna mussling!

0

mjuk- eller osron?

Irene A

6 jun 2007 kl. 09:58

Det är lätt att skilja på ostronmusslingar och mjukmusslingar om man vet sporfärgen (!).
Mjukmusslingar (Crepidotus) är brunsporiga.
Ostronmusslingar (Pleurotus) har vitt till blekt lila sporfärg, mild smak och har oftast en tydlig sidoställd fot. Grönmusslingen är en närstående art men känns lätt igen på den karakteristiska foten.
Stinkmussling känns igen på den orangegula färgen och vanligtvis lukten.

Då kan det vara svårare att skilja på ostronmusslingar och vissa arter av spadmusslingar (Hohenbuehelia) som också är vitsporiga.
Sågmusslingar (Lentinellus) är vitsporiga och har (mer eller mindre) skarp smak och sågtandade skivor.

Sen finns det flera andra släkten med små vitsporiga musslingar också.

0

mjuk- eller osron?

Bo E

6 jun 2007 kl. 11:17

Tack Irene!
Då kan man inte vara så säker på att det var mjukmussling på min bild eftersom inget sporprov är taget.
Jag vinklade upp en svamp för att skivorna sakulle synas men det räcxker ju inte.
Möjligen kan jag tycka mig minnas att de hade en svagt lila anstrykning under och skulle i så fall snarare vara ostronmussling.

Det enda jag är säker på är att det inte är stinkmussling för den känner jag igen på färgen, inte heller nåpgon skarpsmakande art, då jag minns både doft och smak som tämligen “neutralt svampiga”!

0

mjuk- eller osron?

Hans v E

6 jun 2007 kl. 13:35

En egenskap man kan se på Bo´s musslingar är hygrofanitet. Det betyder att hattkanten och hattmitten är olika ljusa beroende på vatteninnehållet. Mellan det ljusa och mörka finns en mer eller mindre skarp gräns, vilken flyttar sig, i detta fall är den nära hattkanten.
Men jag kan inte komma på någon hygrofan mussling. Kan du, Irene?
Den enda jag varit inne på lite hela tiden är broskmussling - Lentinus (Panus) conchatus. Detta bl. a. för att Bo skriver “svagt lila anstrykning”. Eller möjligen lilamussling?!

0

mjuk- eller osron?

Bo E

6 jun 2007 kl. 14:52

Tack Hans!

Vill minnas att hatten var mjuk och “tuggvänlig” medan nedre delen av foten var rätt seg just där den satt fast i rönnen.

Jag har själv heller aldrig sett just denna mussling nån annan stans än på just denna rönn.
De växte rikligt och på avstånd påminde de lite om vinterskivling, men vid närmare påseende var de otvivelaktigt musslingar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone