Det är lätt att skilja på ostronmusslingar och mjukmusslingar om man vet sporfärgen (!).
Mjukmusslingar (Crepidotus) är brunsporiga.
Ostronmusslingar (Pleurotus) har vitt till blekt lila sporfärg, mild smak och har oftast en tydlig sidoställd fot. Grönmusslingen är en närstående art men känns lätt igen på den karakteristiska foten.
Stinkmussling känns igen på den orangegula färgen och vanligtvis lukten.
Då kan det vara svårare att skilja på ostronmusslingar och vissa arter av spadmusslingar (Hohenbuehelia) som också är vitsporiga.
Sågmusslingar (Lentinellus) är vitsporiga och har (mer eller mindre) skarp smak och sågtandade skivor.
Sen finns det flera andra släkten med små vitsporiga musslingar också.
Tack Irene!
Då kan man inte vara så säker på att det var mjukmussling på min bild eftersom inget sporprov är taget.
Jag vinklade upp en svamp för att skivorna sakulle synas men det räcxker ju inte.
Möjligen kan jag tycka mig minnas att de hade en svagt lila anstrykning under och skulle i så fall snarare vara ostronmussling.
Det enda jag är säker på är att det inte är stinkmussling för den känner jag igen på färgen, inte heller nåpgon skarpsmakande art, då jag minns både doft och smak som tämligen “neutralt svampiga”!
En egenskap man kan se på Bo´s musslingar är hygrofanitet. Det betyder att hattkanten och hattmitten är olika ljusa beroende på vatteninnehållet. Mellan det ljusa och mörka finns en mer eller mindre skarp gräns, vilken flyttar sig, i detta fall är den nära hattkanten.
Men jag kan inte komma på någon hygrofan mussling. Kan du, Irene?
Den enda jag varit inne på lite hela tiden är broskmussling - Lentinus (Panus) conchatus. Detta bl. a. för att Bo skriver “svagt lila anstrykning”. Eller möjligen lilamussling?!
Tack Hans!
Vill minnas att hatten var mjuk och “tuggvänlig” medan nedre delen av foten var rätt seg just där den satt fast i rönnen.
Jag har själv heller aldrig sett just denna mussling nån annan stans än på just denna rönn.
De växte rikligt och på avstånd påminde de lite om vinterskivling, men vid närmare påseende var de otvivelaktigt musslingar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.