0 1002 visningar

9 svar

Illamående efter rå stensopp

Carl

3 aug 2005 kl. 02:32

Hej,

Jag och min sambo åt en sallad som bestod till stor del av rå stensopp (unga fina exemplar, nästan bra hattarna, gott!) plockad samma dag.

Vi blev båda lätt illamående.

Kan detta ha med svamparna att göra och är det någon annan som har liknande erfarenheter av rå Karljohan?

Mvh

Carl & Ali

0

Elisabeth

3 aug 2005 kl. 23:55

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av rå K-J men har märkt att även de små är angripna av gulsnylting i år, längst ner vid roten, en del säger att man kan skära bort och använda övrigt.
Gulsnyltingen orsakar illamående!
Svamp är också väldigt svårsmält, därför ska den vara välstekt.
En bekant till mig sa att hon alltid fick ont i magen när hon stuvade K-J
inte annars.
Då frågade jag hur hon gjorde.
Margarin i kastrullen i med K-J bitarna bryna dem lite och så gjorde hon redningen.
Ja men du har inte stekt svampen sa jag, hon tyckte sig få en förklaring.
Det jag skrivit är bara antaganden, det finns säkert fler som har erfarenhet.
Olika personer är också olika känsliga det är viktigt att komma ihåg!

0

Jenny

8 aug 2005 kl. 09:37

Vi har oxå upplevt illamåendet, stekte svampen ordentligt, men blev ändå dålig. Enbart K-J dock även lite äldre men välrensade ex.

0

Anneli

8 aug 2005 kl. 10:37

De flesta soppar är mycket svårsmälta och behöver tillagas innan man äter dem. Så det är inte tillrådligt att äta rå sopp.

0

bernadott 1

8 aug 2005 kl. 12:48

smaken är som baken liksom magen, har mumsat i mig åtskilliga råa stensoppar och andra råa svampar utan några som helst problem.

0

Bollnäs-Monica

8 aug 2005 kl. 21:08

All svamp är hårdsmält! Därför tillagar jag alltid svampen MINST 30 min. Om att äta rå svamp tycker jag inte. Inte ens odlade champinjoner ska ätas råa.

0

bernadott 1

9 aug 2005 kl. 15:40

odlade champinjoner är såpass smaklösa att jag gärna står över, men en liten krydd-doftande snöbollschampinjon kan jag inte motstå att bita ett stycke av ute i skogen…liksom en läcker liten stensopp!

0

Pernilla

26 aug 2005 kl. 19:42

Hej hej

I min svampbok (“Nya svampboken”) står såhär:

“Vi vill dock bestämt avråda från att äta karljohan rå, vilket har rekommenderats rätt allmänt fram till helt nyligen. Visst är rå karljohan söt och god i smaken, men den kan orsaka illamående, särskilt i kombination med någon alkoholhaltig dryck”

0

Fia A

27 aug 2005 kl. 00:34

Om man inte visste bättre skulle man ju kunna tro att författarna till “Nya Svampboken” vill ha något annat att skylla sin baksmälla på, hehe ;-)

0

Bo Reyer

28 aug 2005 kl. 07:45

Till Bollnäs-Monica:
-Tack för den råsopen!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone