Hej,
Jag och min sambo åt en sallad som bestod till stor del av rå stensopp (unga fina exemplar, nästan bra hattarna, gott!) plockad samma dag.
Vi blev båda lätt illamående.
Kan detta ha med svamparna att göra och är det någon annan som har liknande erfarenheter av rå Karljohan?
Mvh
Carl & Ali
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av rå K-J men har märkt att även de små är angripna av gulsnylting i år, längst ner vid roten, en del säger att man kan skära bort och använda övrigt.
Gulsnyltingen orsakar illamående!
Svamp är också väldigt svårsmält, därför ska den vara välstekt.
En bekant till mig sa att hon alltid fick ont i magen när hon stuvade K-J
inte annars.
Då frågade jag hur hon gjorde.
Margarin i kastrullen i med K-J bitarna bryna dem lite och så gjorde hon redningen.
Ja men du har inte stekt svampen sa jag, hon tyckte sig få en förklaring.
Det jag skrivit är bara antaganden, det finns säkert fler som har erfarenhet.
Olika personer är också olika känsliga det är viktigt att komma ihåg!
Hej hej
I min svampbok (“Nya svampboken”) står såhär:
“Vi vill dock bestämt avråda från att äta karljohan rå, vilket har rekommenderats rätt allmänt fram till helt nyligen. Visst är rå karljohan söt och god i smaken, men den kan orsaka illamående, särskilt i kombination med någon alkoholhaltig dryck”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.